’Hoog tijd dat Haarlem trailerhelling voor kleine bootjes krijgt’

Haarlem

Hij vaart al zo’n zestig jaar rond in Haarlem en zag het aantal bootjes vooral de laatste jaren sterk toenemen. Hoog tijd dat de stad eens een trailerhelling krijgt waar schippers zelf hun kleine vaartuigen te water kunnen laten, betoogt Ron van ’t Hoff die een actie is begonnen. Maar hij moet nog even geduld hebben.

In het buitengebied bij Haarlem-Noord staat Rons boot op een trailer bij de schuur. Samen met een van zijn drie kinderen of negen kleinkinderen rijdt de 75-jarige Haarlemmer door de regio om vaartochtjes te maken.

Van ’t Hoff: ,,We varen overal. In Akersloot en Vinkeveen en bij het Uitgeestermeer zijn prachtige voorzieningen waar je via een helling de boot op de trailer in het water kunt rijden en je auto kunt parkeren. Je kunt er allemaal gratis gebruik van maken. Maar de kinderen vinden varen in Haarlem het leukst. Hier heb je echter geen gelegenheid om je boot op makkelijke manier te water te krijgen. En dat ergert me.’’

Gedoe

Van ’t Hoff vindt het ook niet te rijmen met het feit dat de stad waterrecreatie aan het promoten is als een sterk groeiende economisch factor.

,,Zorg er dan ook voor dat er een mooie inlaatplaats is. Bij de Haarlemse Jachtclub op Schoteroog betaalde ik vorig jaar een tientje om de boot erin en een tientje om hem er weer uit te halen. Bij een jachtwerf in Penningsveer kost het ook een tientje. Maar dat is niet het probleem: het gedoe van het opzoeken van de beheerder bij aankomst en vertrek en de beperkte openingstijden wegen veel zwaarder.”

,,Op zondag is het helemaal niet mogelijk en verder lijken ze er eigenlijk ook niet zo blij mee te zijn als je komt. De enige plek waar het kan is in Zijkanaal C bij Buitenhuizen. Richting Haarlem moet je dan eerst de sluis bij Spaarndam door. Ik lig vaak in die sluis met allemaal van die kleine bootjes om me heen. Als die bij Haarlem te water zouden worden gelaten, hoefde de sluis minder te draaien en wordt het Spaarne minder verzilt dan nu het geval is. Los van het feit dat ik ook een paar uur meer kwijt ben om naar Haarlem te varen en weer terug naar Buitenhuizen.’’

Ambities

In de waterambities van Haarlem wordt het beleid vooral gericht op het trekken van langzaam varende schepen. Een verdere ontwikkeling van het watertoerisme kan de Haarlemse economie in de nabije toekomst tenminste 3,5 miljoen euro per jaar gaan opleveren.

In de Ambitiekaart Haarlemse Wateren staan grootse plannen die het sterk toenemende watertoerisme in de regio verder moet stimuleren en faciliteren. Duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit moeten daarbij als uitgangspunten gelden.

Van ’t Hoff vindt het vreemd maar niet onverklaarbaar dat in de plannen met geen woord wordt gerept over een trailerhelling voor kleine bootjes.

,,Ik denk dat kleine bootjes en bijvoorbeeld waterscooters niet in de plannen passen. Ook al varen ze als ik niet sneller dan een kilometer of zes per uur. Voor deze bootjes zijn er ook nog geen goede alternatieven voor de benzinemotor. Hoewel de nieuwe al heel zuinig zijn afgesteld en weinig uitlaatgas produceren. Als ik een hele middag vaar ben ik nog geen drie liter benzine kwijt.’’

Deze week besloot Van ’t Hoff maar eens een campagne te beginnen voor de realisatie van een trailerhelling. Die zou prima op het Schoteroog of ergens langs het Spaarne kunnen komen. Via haarlemlink.nl roept hij medestanders op zijn campagne te steunen. De reacties vallen de eerste dagen nog een beetje tegen. Van ’t Hoff: ,,Bijna iedereen is natuurlijk ook op vakantie.’’

De gemeente Haarlem zegt blij te zijn met het initiatief.

,,Een boottrailerhelling zou voor hem, maar ook voor andere gebruikers inderdaad goed zijn. Daarom is er voor kleine bootjes een boottrailerhelling opgenomen in de ambities. De gemeente ziet een toegevoegde waarde in het creëren van een boottrailerhelling nabij de Molenplas. Dit is een ambitie voor op de middellange tot lange termijn.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.