Chipshol-oprichter Jan Poot overleden, grondoorlog nog niet voorbij

Chipshol-oprichter Jan Poot overleden, grondoorlog nog niet voorbij
Wassenaar

In zijn woonplaats Wassenaar is dinsdag Jan Poot overleden op 94 jarige leeftijd. Poot werd landelijk bekend met zijn ontwikkelingsbedrijf Chipshol, dat rond Schiphol wilde bouwen, maar aan alle kanten werd tegengewerkt. De grondoorlog werd vooral in de rechtszalen uitgevochten.

De op 13 augustus 1924 te Vlaardingen geboren Jan Poot ging later in de hoofdstad sociologie, geschiedenis en economie studeren. Daarna ging hij als planoloog bij de provincie Zuid-Holland aan de slag.

Zijn ervaring met woningbouw zette hij in 1960 om in de oprichting van Eurowoningen. In elf jaar tijd wist dat bedrijf 23.000 woningen te bouwen, waarvan twee derde in de huursector.

Toen al viel Poot op met nieuwe concepten. Het skidorp Valmorel is door de Franse overheid tot modelstation aangewezen. Eurowoningen in Leusden werd zo ruim opgezet dat het eerder de uitstraling van een vakantiepark dan van een woonwijk heeft. Iedere vijf jaar is er een wijkfeest waarbij vader en zoon Peter aanwezig waren.

Schiphol

Die andere gebiedsvisie had hij ook voor de omgeving van Schiphol. Dat moest niet alleen een plek zijn voor vliegtuigen, maar ook een compacte stad waar je kan wonen, werken en recreëren.

Met het geld uit de verkoop van Eurowoningen kocht hij akkerland aan. Ter hoogte van Badhoevedorp wilde hij een Airport-City maken met people movers voor het verplaatsen van de bewoners en werknemers.

Dat plan kwam nooit verder dan de tekentafel. Instanties werkten tegen, hij raakte door een rechtszaak de helft van zijn gronden kwijt en als klap op de vuurpijl loopt de omgelegde A9 dwars door het gebied.

Recent nog won zijn bedrijf een rechtszaak hierover tegen de gemeente Haarlemmermeer. Dat kan de gemeente in het ergste geval honderden miljoenen gaan kosten.

Rijk

Succesvol was hij wel op Schiphol-Rijk. Het gebied Park-Rijk heeft nog altijd een ruime opzet, met veel groen en water tussen de bedrijfspanden. Maar de ontwikkeling van de aansluitende terreinen Groenenberg en Pruissen 2 liepen ook vast.

De luchthaven Schiphol werd door hem als de grote boosdoener gezien. Het eigen vastgoedbedrijf van de luchthaven wilde een monopolie op de ontwikkeling van de luchthavenbedrijfsterreinen.

Het staatsbedrijf kreeg daarbij steun van de luchtverkeersleiding, de provincie Noord-Holland, de minister en zelfs de rechtelijke macht, zo meende Poot. Om dat aan de tonen volgden tientallen rechtszaken, die deels werden gewonnen. De eerste schadeclaims zijn al binnen.

Rechters

Met name de wisseling van rechters maakte hem woedend. In boeken en advertenties bond hij de strijd aan met al zijn tegenstanders en de laatste jaren vooral met de ’liegende’ rechter Westenberg, oud-rechter Kalbfleisch en secretaris-generaal Demmink, die volgens hem pedo-praktijken onderhoudt.

Lees hier: ’Liegende rechter’ in zaak Chipshol verliest

Deze grondoorlog voerde Jan Poot samen met zijn zoon Peter. Het ontwikkelbedrijf werd zo een claimbedrijf. Jan Poot schreef zijn frustraties menigmaal van zich in paginagrote advertenties in onder andere Haarlems Dagblad. Maar halverwege 2014 besloten de twee om gezondheidsreden de strijd op te geven. De meeste terreinen werden te koop gezet.

De twee verdwenen nagenoeg uit de openbaarheid en trokken zich in hun villa in Wassenaar terug.

„Geen verbitterde man, maar eerder teleurgesteld dat Nederland zijn plannen niet heeft omarmd. Boos dat Schiphol niet verder komt dan steeds een stukje uit te breiden in plaats van een totaal visie voor een groot gebied”, benadrukt Jaap Sluis, woordvoerder van Chipshol. Ergens wordt gehoopt dat een ontwikkelaar alsnog bij Badhoevedorp zijn droom gaat uitvoeren, zelfs met een A9 dwars door het gebied heen.

Meer nieuws uit Nieuws