Premium

Historic GP: drie dagen is te kort

Historic GP: drie dagen is te kort
De Silk Cut Jaguar met Andy Wallace achter het stuur is klaar om de baan op te gaan.
Zandvoort

Met het (na)zomerse weer als bonus was de zevende editie van de Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort opnieuw een schot in de roos. Welbeschouwd is elke nieuwe editie van het historische autosportevenement aan de Noord-Hollandse kust weer ietsje spectaculairder dan de vorige.

Steeds meer bezitters van prachtige bolides, sportwagens en ander interessants op vier wielen willen deel uitmaken van het Zandvoortse historische gemotoriseerde feestje. Het enorme aanbod zorgt voor drie bomvolle dagen. Geen enkele toeschouwer kan op zondagavond beweren dat hij of zij alles zag wat er te zien was. Zelfs niet met alle drie de dagen achter de kiezen.

Natuurlijk kan je tijdens de Historic Grand Prix op de hoofdtribune gaan zitten en (de diehards zonder oorbeschermers) genieten van hetgeen er langs dendert. De echte liefhebber gaat op onderzoek uit. Speuren naar speciale zaken op het binnenterrein. Bijvoorbeeld op zoek gaan naar de twee bloedrode Ferrari’s 156. Weliswaar replica’s van de originele Formule 1 bolides uit 1961, maar spannend genoeg om het duo van dichtbij te zien. Alleen al omdat de motoren en de versnellingsbakken origineel zijn. Ze stonden te lonken in een tent achter de pitstraat.

Dat de Amerikaanse eigenaar en coureur Jason Wright of zijn vaste monteur Daniel er alles over wilden vertellen, sprak voor zich. Veel verrassender was dat de twee auto’s soms uren achtereen onbeheerd werden gelaten. Dat doe je als eigenaar van een peperduur stel racewagens alleen als je het publiek volledig vertrouwt.

Niemand die dat vertrouwen beschaamde. Dat maakt de Historic Grand Prix zo bijzonder. Zet twee zorgvuldig nagebouwde onbetaalbare haaienneuzen neer (autobouwer Enzo Ferrari had de vaste gewoonte om aan het einde van een seizoen het bodywork tot schroot te degraderen) en ze worden met de grootste voorzichtigheid bekeken door vele honderden liefhebbers. Niemand die het in het hoofd haalt om op een wiel te gaan zitten. Het houten stuur te betasten. Bewakingspersoneel met een zilveren V-tje op het uniform zijn op dit evenement niet nodig om respect voor het moois af te dwingen. Daar zorgt het moois zelf wel voor.

Een andere speurtocht eindigde bij de ranke en onwaarschijnlijk lage Silk Cut Jaguar XJR9 waarmee Jan Lammers met teammaten Johnny Dumfries en Andy Wallace in 1988 de 24 uren van Le Mans won. Lammers was tijdens de Historic Grand Prix verbonden aan BMW waardoor rijden met de Jaguar door de Duitse autofabrikant niet op prijs werd gesteld. Dus nam de speciaal uit Engeland overgekomen Andy Wallace de demo’s in de Silk Cut voor zijn rekening.

De aimabele Brit - inmiddels 57 jaar oud - is nog altijd actief in de motorsport. Met het mes tussen de tanden op het hoogste niveau knokken op het asfalt doet hij niet meer. Demo’s verzorgen met de dertig jaar oude ‘Jag’ die zijn carrière lanceerde, doet hij nog regelmatig. Daarbij is Wallace testrijder voor Bugatti.

Zijn winst op Le Mans met de Jaguar vergeet hij vanzelfsprekend nooit meer. ,,Het meest bijzondere van het winnen van zo’n race is dat je het met z’n drieën doet. Dus moet je informatie met elkaar delen. Elkaar tips geven hoe je bijvoorbeeld een bepaalde bocht sneller kunt nemen. Normaal gesproken doet een autocoureur dat nooit. Die houdt alle kennis voor zichzelf. Als je aan die mentaliteit vasthoudt terwijl je deel uitmaakt van een team, kom je nergens. Dat is de 24 uur van Le Mans. Gedurende één dag maakt het absoluut niet uit wat er in de wereld gebeurt. En de enige mensen die er toe doen, ben jij en je twee teammaten. Voor al het andere is geen plaats. Zelfs voor gedachten aan je kinderen niet.’’

Jan Lammers (62) heeft nog altijd contact met zijn teammaat van weleer. ,,Ik zie Andy als mijn jongere broertje. Dat gaat nooit meer weg.’’ Het weerzien met de Jaguar deed Lammers niet heel veel. ,,Als ik ga huilen om elke auto waarmee ik ooit in actie ben gekomen, dan kan ik aan de gang blijven.’’

Meer nieuws uit Sport Regionaal

Meest gelezen