Strijd om verpakking nagelset

Durk Geertsma

De verpakkingen van huismerken lijken soms verdacht veel op de verpakkingen van marktleiders. Mag dat? Hoe zit dat met het broodje aap verhaal, dat zeven verschillen in design voldoende zijn om geen inbreuk te maken?

De grote en bekende merken investeren kapitalen in het design van hun verpakkingen. Gezien het grote marktaandeel, is het voor huismerken (en concurrenten) aantrekkelijk om hier dicht tegen aan te schurken. Af en toe alleen wat te dicht, want menig consument koopt wel eens per ongeluk het verkeerde product. Hoeveel mag er ongestraft worden overgenomen van een bestaande verpakking?

Via het auteursrecht, het modellenrecht en het merkenrecht kan een verpakking worden beschermd. Echter, niet alles is te claimen.

Kleurcodes

Op verpakkingen worden vaak speciale kleurcodes gebruikt als achtergrondkleur, om aan te geven om welk product het gaat (bijvoorbeeld lichtblauw voor halfvolle melk en rood voor karnemelk). Die kleurcodes zijn niet te claimen. Ook is het gebruik van een bepaalde stijl niet bij voorbaat te claimen.

Merken en logo’s op de verpakking zijn via het merkenrecht te beschermen. Aanhaken hierbij is een groot gevaar. Daarom wordt er vaak wel een ander merk gebruikt maar in dezelfde opmaak.

Auteursrecht

Voor plaatjes geldt hetzelfde vanwege de auteursrechtelijke bescherming. Omdat bij het ontwerp van een verpakking allerlei creatieve keuzes zijn gemaakt, is het ontwerp vaak nieuw en kan er terecht een modelregistratie voor worden aangevraagd voor de facing (de voorkant die je ziet in de supermarkt). Aanhakers kunnen daarmee worden aangepakt. Vaak is er niets geregistreerd en worden kwesties uitgevochten via het auteursrecht of op basis van het (ongeregistreerde)modellenrecht. De uitspraak is dan altijd een beetje onvoorspelbaar.

Afgelopen tijd zijn in Nederland diverse uitspraken gedaan over aanhakende verpakkingen. Een goed voorbeeld is de rechtszaak over nagelsetjes. In 2011 introduceert Intertoys een nagelset onder de naam NailHeaven. Bijzonder aan de verpakking, is de rechthoekige verpakking, een foto van vingers, een witte balk met stippen en een paarse achtergrond kleur. In 2013 komt de Action met NailParadise. De verpakking is eveneens een rechthoekige doos, met een witte balk met stippen en een paars kader, maar met een andere foto van vingers.

Intertoys stelt dat deze verpakking een inbreuk is en beroept zich op haar (ongeregistreerde) modelrechten. Er is sprake van inbreuk als de verpakking geen andere algemene indruk wekt bij de consument. In simpel Nederlands, als de ontwerpen teveel op elkaar lijken (als er teveel dezelfde elementen worden overgenomen). Natuurlijk zijn er nog veel verschillen te vinden. Echter die zijn zo miniem dat dit geen invloed heeft. De rechter is het hier mee eens en er volgt een verbod.

Gerucht

Er gaat al jaren een gerucht dat, mocht je zeven verschillen aanbrengen in een verpakking, dit voldoende is om geen inbreuk te maken. Laat het duidelijk zijn, dat is dus totale onzin. Duidelijk is dat de vraag of er inbreuk wordt gemaakt, heel erg afhangt van wat er nu precies te zien is. Gebruik van dezelfde kleurcodes als achtergrondkleur is vaak geen probleem. Als er bijzondere/ ongebruikelijke elementen worden overgenomen, of als er aangehaakt wordt bij het merk dan is er eerder sprake van inbreuk.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.