Serious ruilen voor het Glazen Huis

Frenk Klein Arfman
Haarlem

Namens deze krant tracht ik mij de komende tijd van pen naar auto te ruilen. Althans op een auto wordt min of meer wel gerekend. De uiteindelijke opbrengst doneert Haarlems Dagblad aan Serious Request.

De succesverhalen op ruilgebied zijn bekend. Van konijn naar Mercedes, van paperclip naar huis. Ik begin met een prachtige Haarlems Dagblad-pen. In deze rubriek zijn mijn ruilperikelen te volgen. Die begint in mijn eigen buurtsuper. De Deka aan de Eksterlaan. Daar toon ik mijn pen en vertel mijn missie. Winkelmanager Zonneveld wordt erbij gehaald en is meteen bereid tot ruilen.

Hij tuurt naar schappen en ik zie zijn blik langs kaarsen glijden en andere producten waar ik mijn pen graag voor wil ruilen. Uiteindelijk verlaat ik de winkel met een blikje cola. Het is een eerste stapje. Op het Marsmanplein vervolg ik mijn missie.

In een van de winkels daar, die liever niet met naam genoemd wil worden, pakt de winkelmanager zonder enig nadenken meteen een vogelhuisje en ruilt deze voor mijn blikje cola. Technisch gezien heb ik mij dus nu al van pen naar huis geruild. Helaas niet het huis dat van mij verwacht wordt.

Vogelhuisje

Monter loop ik met het vogelhuisje nog enkele winkels binnen, maar de ruilhandel stokt. In winkels tenminste. Logisch, want als zij niet toevallig naarstig op zoek zijn naar een vogelhuisje, worden de kosten van het ruilen natuurlijk steeds groter. Kortom: de wil is er, maar de financiële consequenties zijn te groot.

Ik zal nieuwe paden dienen te bewandelen. Via social media plaats ik een ruiloproep en al rap biedt een collega mijn skeelers en een vriend mij sneeuwkettingen aan als ruilobject voor mijn vogelhuisje.

Ik vind het moeilijk kiezen. Wat ruilt het lekkerst? Niet iedereen is dol op skeeleren. En niet iedereen zit te springen om sneeuwkettingen. En doen ze dat wel, dan zullen ze deze niet voor hun auto willen ruilen. Want wat heb je aan sneeuwkettingen zonder auto?

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.