Seks tot in de puntjes, maar pretentieloos

`Love`. Foto PR

Nanska van de Laar

In ’Love’ toont de Franse regisseur Gaspar Noé seks tot in de puntjes. In 3D zelfs, dus soms steken ze nog uit ook. Intussen legt de cineast zijn hoofdpersoon woorden in de mond die eigenlijk van hem zijn. Murphy (Karl Glusman) heeft namelijk één grote droom: een film maken waarin seks en sentiment innig met elkaar zijn verstrengeld.

Klip en klaar dat dit personage daarmee de ambitie van Noé zelf verwoordt. Alleen slagen ze er geen van beiden in hun voornemen tot een goed einde te brengen. Murphy is te druk met in zijn verleden te graven, na een telefoontje over de vermissing van zijn voormalige geliefde Electra (Aomi Muyock). Hun grote liefde, die vooral ook fysiek werd geconsumeerd, liep langzaam uit de rails nadat zij buurmeisje Omi (Klara Kristin) in hun bed uitnodigden.

De seksscènes in ’Love’ zijn op zichzelf oogstrelend in beeld gebracht, met een soort lethargische dromerigheid die meestal voorkomt dat de expliciete beelden plat worden (op een enkel 3D-effect na). Toch slaagt de regisseur er niet in het sensuele gekronkel te verbinden met de zielenroerselen van Murphy.

Hij voelt zich gevangen in zijn nieuwe leven als man van Omi en als vader van hun tweejarige kind. Zijn weemoedig verlangen naar die liefde die hem ontglipte, maakt Murphy niet echt sympathieker. Zijn quasifilosofische voice-over evenmin, noch de man die hem speelt. Ook al omdat Glusmans acteerkwaliteiten zich lijken te beperken tot zijn kortste eind.

Gaspar Noé stompte met ’Irréversible’ (2002) het bioscooppubliek vol in de maag en wist met ’Enter the void’ (2009) visueel te bedwelmen. De reputatie die hem dat opleverde, lijkt de Argentijns-Franse filmmaker hier naar het hoofd gestegen. Meer dan eens verwijst hij in ’Love’ naar zichzelf. Ergerlijk, te meer omdat hij dit keer geen van zijn pretenties weet waar te maken.

’Love’

Regie: Gaspar Noé

Met: Karl Glusman, Aomi Muyock, Klara Kristin

Twee sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.