'Anne'

Hans Visser

Wie in Nederland iets wil ondernemen op basis van leven en werk van Anne Frank krijgt gegarandeerd herrie. Dat kan ook niet anders in een land dat is ontstaan uit een tachtigjarige oorlog om het geloof, waarbij ook het geld een fascinerende rol speelde.

Ook het gedachtegoed van Anne Frank is als symbool van vervolging om ras en geloof begrijpelijkerwijs uitgegroeid tot een soort religie. Toen destijds het plan ontstond om op het Merwedeplein, waar Anne woonde, een beeldschoon beeldje te plaatsen, maakte de Anne Frank Stichting bezwaar: er stond al een beeldje om de hoek van het door de stichting geëxploiteerde Achterhuis, waar ze onderdook om aan de Nazi's te ontsnappen.

Nu is er gedoe rond het theaterstuk 'Anne'. In het theater kan vooraf té lekker worden gegeten, vindt de stichting. Want: zulk eten had Anne niet in het Achterhuis en helemaal niet in het concentratiekamp Bergen-Belsen, waar ze omkwam. Dat de producent wervend rept over het mooie uitzicht op de havens, deugt volgens weer anderen ook al niet. In het kamp had Anne helemáál niet zo*n mooi uitzicht. Begrijpelijk, maar een kampmenu met de blik op prikkeldraad trekt vast niet het beoogde publiek dat dit verhaal behoort te zien.

Anne schreef veel over haar dromen, die gingen ook wel eens over lekker eten. Ga maar kijken.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.