Nieuwe X5 op zelfde basis

1 / 2
Peter Lodewijks

Drie turbo’s? Jawel. BMW haalt met drie van deze blaasapparaten de maximale kracht uit de bekende 6-cilinder diesel. Die power past prima in een dikke suv als de nieuwe BMW X5.

Het voert overigens te ver om deze X5 helemaal nieuw te noemen. BMW borduurt voort op de bekende basis. Dat wil niet zeggen dat de ontwerpers zich er gemakkelijk van af hebben gemaakt. Zowel de carrosserie als het interieur vloeiden kakelvers uit hun pennen. Daarbij stond voorop dat de nieuwe X5 absoluut op zijn voorgangers moest lijken. Missie geslaagd! Dat maakt het wel moeilijk om in het voorbijgaan te zien om welke generatie het nu precies gaat.

Lengte niet overdreven

Ondanks dat het om een forse auto handelt, is de lengte van 4,89 meter niet overdreven. De kolos haalt z’n kracht vooral uit de forse hoogte. Waar mogelijk bespaarde BMW op gewicht. Aan de basis van het programma staat voortaan een diesel met -als enige- louter achterwielaandrijving (sDrive 25d). De M50d zit juist hoog op de troon binnen deze reeks. De auto behoort zelfs tot het M Performance programma. Dat uit zich onder meer in de motorische kracht. De tri-turbodiesel levert maar liefst 381 pk. Het koppel van 740 Nm dwingt helemaal respect af. Uitermate beschaafd qua geluid brengt deze 6-cilinder de auto met inzittenden en bagage naar prestaties die bij een sportwagen passen: een top van 250 km/u en sprintje naar honderd in 5,3 seconden. Leuk, maar tegelijk merkt de bestuurder daar heel weinig van. Dat komt door de stilte in het interieur en het geboden comfort waarmee dit alles gepaard gaat. Alleen het feit dat het overige verkeer stil lijkt te staan, wijst op de krachtsexplosie die iedere keer bij het intrappen van het gaspedaal tot stand komt.

Opmerkelijk is het onder alle omstandigheden aanwezige comfort, zelfs als op de middenconsole voor de Sport+ afstemming wordt gekozen. Functionaliteit wordt bij de X5 wederom met hoofdletters geschreven en dat blijkt vooral uit de beschikbare ruimte voor passagiers en bagage. Op de achterbank biedt de X5 vrijwel dezelfde hoeveelheid ruimte als voorin. Alleen de optionele derde zitrij sluit qua beenruimte alleen bij kleine kinderen aan. De achterwielaangedreven basisdiesel kost met 69.500 euro minder dan de instapper uit het verleden. Voor 117.000 euro is de M50d de topper op dieselgebied. Ertussen op de prijslijst staan ook nog twee benzine-uitvoeringen.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.