'Nep Appel? Het is een Jon Marten'

Het olieverf reliëf dat volgens Jon Marten ten onrechte is toegeschreven aan Karel Appel.

Het olieverf reliëf dat volgens Jon Marten ten onrechte is toegeschreven aan Karel Appel.

Jon Marten in zijn huisatelier in Haarlem.

Jon Marten in zijn huisatelier in Haarlem.© Mitzie Meijerhof

Een masker portret uit van Lei Molin gemaakt door Jon Marten in 1972, de periode waarin hij ook de 'nep Appel' maakte.

Een masker portret uit van Lei Molin gemaakt door Jon Marten in 1972, de periode waarin hij ook de 'nep Appel' maakte.

Een maskerportret van collega kunstenaar Gérard Leonard van de Eerenbeemt. Gemaakt door Jon Marten  in 1972.

Een maskerportret van collega kunstenaar Gérard Leonard van de Eerenbeemt. Gemaakt door Jon Marten in 1972.

1 / 4
Mitzie Meijerhof
Haarlem

Saskia Drogenbroek van Galerie Artistik in Amsterdam zat afgelopen week naar het programma Tussen Kunst & Kitch te kijken. Als galeriehoudster herkende zij direct het werk van Jon Marten, die in het verleden bij haar exposeerde.

Er komt toch een onderzoek naar de echtheid van het kunstwerk dat onlangs aan Karel Appel werd toegeschreven in het tv-programma Tussen Kunst en Kitsch. De AVROTROS liet woensdag na samenspraak met de eigenaresse van het reliëf weten dat ze duidelijkheid willen hebben en daarom de hulp inschakelen van de Karel Appel Foundation.

Kunstenaar Jon Marten (81) claimde dinsdagavond in het RTL Z-programma Van Liempt Live dat hij rond 1972 het kunstwerk heeft gemaakt. Desondanks wil de eigenaresse het werk op echtheid laten onderzoeken. ,,Er blijft een verschil tussen het verhaal van de eigenaresse en kunstenaar Marten. Zij zegt namelijk dat haar vader het werk vlak na de oorlog al heeft gekocht’’, reageert een woordvoerder van AVROTROS.

De deskundige van Tussen Kunst en Kitsch schatte de waarde van het werk op 20.000 tot 25.000 euro. Andere taxateurs en kenners verklaarden eerder deze week al bij RTL Z dat het werk niet van Karel Appel kan zijn. Jon Marten legt vol verbijstering uit waarom.

,,Ik heb het reliëf gemaakt in 1972, aan de Prinsengracht in Amsterdam waar ik toen een atelier had. De kleuren die ik heb gebruikt in het werk heeft Karel Appel nooit gebruikt. Daar komt bij dat Appel werkelijk alles signeerde, nog het kleinste papiertje en dit werk is niet gesigneerd. Mensen moeten ophouden het een ’nep Appel’ te noemen want dat is het niet, het is een Jon Marten.’’

Inspererend

Het was Saskia van Drogenbroek, van Galerie Artistik in Amsterdam, die het werk direct herkende tijdens het programma en belde met Jon. Een link met Karel Appel is er wel.

,,Het collectief waar ik in die tijd in schilderde was geïnspireerd door Appel, vooral zijn Afrikaanse kunst. We kwamen allemaal van de academies af en konden portret en naakt schilderen, verder niets. Heel schools allemaal. Dat wilden we loslaten. Wij waren de kleuren van die tijd ook gruwelijk zat. Al dat bruin vonden we niks en we veranderden ons pallet. We begonnen net en vonden het vrije werk van Appel en zijn kleurgebruik inspirerend. Daar is ook dit oliewerk op hout uit voortgekomen. Twee jaar lang schilderde ik masker portretten van bekenden en onbekenden. Ik heb er in totaal een stuk of 20 gemaakt.

Toen Saskia mij een foto van het masker liet zien was het natuurlijk in één klap duidelijk dat het van mij is. Elke maand hadden we een expositie en dat schilderij heb ik destijds verkocht aan een oude dame die gek op Afrikaanse maskers was. Ze heeft het gekocht voor 700 gulden. Ik ben ongelooflijk nieuwsgierig welke route dit schilderij heeft afgelegd. Waar is het al die tijd geweest? Bij wie heeft het aan de muur gehangen? Men gaat het werk verder onderzoeken. Moeten ze zeker doen, dan komen ze vanzelf bij mij. Ik zit er klaar voor, ik heb alle tijd’’, aldus Marten.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.