Vreemd en mooi

Hanneke van den Berg

Een onderzoek naar het mysterie van de liefde - dat klinkt hoogdravend, maar voor minder doet Terrence Malick het niet.

Wie zijn met een Gouden Palm bekroonde ‘Tree of life’ al tamelijk ongrijpbaar vond, zal constateren dat hij deze keer nog verder gaat. ‘To the wonder’ is gedoemd zeer uiteenlopende reacties op te roepen.

Dronken van geluk storten de Amerikaan Neil (Ben Affleck) en de Oost-Europese Marina (Olga Kurylenko) zich in Parijs in het liefdesavontuur. Zo filmt Malick het ook: lyrisch, als een zinnelijke roes die meer een innerlijke ervaring verbeeldt dan een verhaal. Twee jaar later, in Amerika, is de stemming omgeslagen en lijkt liefde een ongrijpbare illusie. Neils terugkeer naar een oude vlam (Rachel Adams) biedt evenmin verlossing. Malick schroomt niet er een religieuze dimensie aan te geven. Javier Bardem speelt een priester die vergeefs de liefde zoekt bij Jezus, al net zo’n zwijgzame figuur als Neil.

Met zijn associatieve beelden gaat ‘To the wonder’ voorbij aan al te rationele logica. Het verhaal ontvouwt zich als een losse compositie van stemmingen en overpeinzingen die gaandeweg cryptischer wordt. Ik ga niet beweren dat ik Malick overal heb kunnen volgen. Fascinerend en intrigerend is het wel, al valt er ook veel te zeggen voor de stelling dat deze radicale filmpoëet hier het spoor bijster is geraakt.

Meesterwerk of mislukking, het blijft toch een must voor de kijker die graag het ongebaande pad bewandelt.

To the wonder

Regie: Terrence Malick

Met: Ben Affleck, Olga Kurylenko, Rachel McAdams, Javier Bardem

Vier sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.