Hoofddorp lijkt nu echt stad te gaan worden

Tekening Freek Kroon© Tekening Freek Kroon

Paul van der Kooij

Hoofddorp lijkt echt een stad te gaan worden. Niet alleen doordat het inwonertal richting honderdduizend kruipt, maar ook doordat er tussen station en centrum een zeer stadse wijk zit aan te komen. Sterker nog, om de aankoop én sloop van panden in het steeds desolater ogende kantorenpark Beukenhorst-west terug te kunnen verdienen, móet er wel ’stadshoog’ worden gebouwd.

„Met wat eengezinswoningen red je het hier niet”, legden ontwikkelaars vrijdag uit tijdens een ’presentatie van initiatieven Beukenhorst-west’. Ze deden dat in de gymzaal waar al jaren over de toekomst van Hoofddorp Centraal-gebied tussen centrum en station wordt gesproken.

Hoewel projectregisseur Wim van der Lee onderstreepte dat nog niets beslist is, lijken de alleen nog in sfeerbeelden gepresenteerde plannen bijzonder kansrijk. Zo wil de gemeente al tijden af van het grotendeels leegstaande kantorenpark en sprak ze eerder dit jaar de hoop uit dat op dit hele kleine stukje aarde 3.500 woningen een plekje gaan vinden.

Probleem leek dat ’de markt’ aan alle kanten afhoudend was. Zo waren huizenkopers massaal kopje onder gegaan. En al telden de grootste kantoorpanden in Beukenhorst-west nog maar een enkel huurdertje en bleken ook nieuwe huurders veel liever in een modern en duurzaam pand te trekken, eigenaren leken hun verlies maar niet te willen nemen. Want in de kasboeken leek pand nummer zoveel nog heel wat.

Gezien dat verleden zou je het een wonder kunnen noemen wat de afgelopen tijd is gebeurd, namelijk dat een groot deel van de kantoorpanden in handen is gekomen van een select groepje ontwikkelaars. Dat moest in grote stilte gebeuren. Van der Lee: „Want als je moet kopen en er wordt enthousiast over een ontwikkeling gepraat, wordt de aankoopprijs alleen maar hoger.”

Sloop

Doordat enkele ontwikkelaars grote, aaneengesloten delen van het gebied in handen hebben gekregen, biedt dat veel meer mogelijkheden en kansen dan wanneer er tussen kantoorpanden in gewoond moet worden. Of in omgebouwde kantoren. Wat het verhaal nog mooier maakt: de ontwikkelaars wíllen ook snel aan de slag, in nauwe samenwerking met elkaar en de eigenaren die hun kantoren hier een nieuw leven gunnen. Nog dit jaar hopen ze de eerste panden te slopen, zelfs wanneer de bouwvergunningen nog niet afgegeven zijn. Ze vertrouwen er nu eenmaal op dat die snel volgen, ook doordat de gemeente alles op alles zet om snel vergunningen en andere ondersteuning te kunnen leveren.

Dat dit wonder geschiedde was overigens broodnodig. Want het is de ’markt’ die het moet doen. Een gemeente kan nog zulke mooie ideeën hebben, als ontwikkelaars ergens geen brood in zien blijven het fata morgana’s.

Groen hart

Het is vooral de plek die ze enthousiast maakt. Via het station zijn bestemmingen als Schiphol en de Amsterdamse Zuidas binnen handbereik. Daar hoeft niemand voor in peperduur Amsterdam te gaan wonen - áls-ie daar al iets vindt. En naar Hoofddorp-centrum loop of fiets je zo, zeker nu er een vrijliggend fietspad ligt langs de Prins Hendriklaan.

Wat het in de ogen van de ontwikkelaar nog mooier maakt is dat tussen wijk en centrum een groen hart ligt. Met een keurig uitgedund bos, een kinderboerderij, tennisbanen, fruittuinen en – nog dit voorjaar – een sportveldje. Er was een tijd - nog niet zo lang geleden - dat delen van dit hart onder druk stonden. Zo waren er felle acties van tennissers - die eerst vreesden te moeten wijken voor woningbouw – maar ook van (fruit)tuin- en bosliefhebbers. Die tijd lijkt nu toch echt voorbij. De ontwikkelaars van morgen praten net zo lyrisch over het gebied als de actievoerders van gisteren. Net als zal gebeuren als ook achter het raadhuis straks iets heel anders gaat komen.

Het is ook niet voor niets dat de ontwikkelcombinatie die de helft van de kantoorpanden heeft aangekocht een film heeft laten maken vanuit een helikopter die rond het gebied heeft gecirkeld. Als dat eind deze maand op de vastgoedbeurs Provada wordt vertoond, snapt iedereen waarom Snippe projecten en IC Netherlands hun nieuwe kindje Hyde Park willen gaan noemen. Dit is toch net Londen? Of New York? Of Amsterdam – met zijn vele stadsparken die tot in de avond vol leven kunnen zijn.

Veertien hoog

Voor iemand die is opgegroeid in het ooit zo dorpse Hoofddorp zal het zeker wennen zijn. Niet alleen zullen complexen zes tot veertien bouwlagen tellen, in het 3.500 tot 4.000 appartementen tellende wijkje zal ook ’s avonds van alles te beleven zijn. Zo zijn in de hoge ’plinten’ van de appartementencomplexen leuke koffiebarretjes gedacht, evenals winkels vol gemak en service (tot nagelstudio’s aan toe). Ook de pleinen moeten uitnodigen, bijvoorbeeld tot samenzijn en eten. De auto, in grote delen van de polder prominent aanwezig, zou dat hier juist niet moeten zijn.

In autoluwe straten verblijf je toch veel prettiger? En trouwens, als je tussen station en centrum in woont, heb je dan echt een auto nodig? Bij een project naast de metrolijn in Diemen, waar Snippe projecten drieduizend appartementen op de plek van een kantorenpark laat verrijzen, ging de ontwikkelaar uit van zestig parkeerplaatsen per honderd appartementen. Maar de eerste ervaringen leren dat er geen behoefte is aan dergelijke hoeveelheden.

Nachtnet

De link naar het station moet wel beter in Hoofddorp. Weliswaar ligt er hier en daar een zebrapad over de Van Heuven Goedhartlaan, maar die laan is wel erg breed en een logische loop- en fietsroute over of onder de asfaltstrip is zeker geen luxe. De gemeente wil zo al jaren het ’station dichterbij halen’ en dit kan het moment zijn woorden in daden om te zetten.

Gaat zo’n verbinding inderdaad meer mensen van stad naar station brengen, dan verwacht dezelfde gemeente een tegenprestatie van Prorail: een station dat meer op de stad is gericht. Een plek ook waar nóg vaker treinen stoppen. Mochten de Nederlandse Spoorwegen niet al zelf geneigd zijn om dat te doen, dan mag de gemeente ook op dat bedrijf inpraten. En waarom geen halteplek op het nachtnet als Hoofddorp slaapstad-af is?

Wie het centrum straks vanuit het oosten binnenrijdt, zal als eerste het verschil zien. Beginnend naast de Kagertocht wil Hyde Park ieder kwartaal een oud kantoorpand langs de Kruisweg slopen en - als het even kan - appartementen gaan bouwen. Zelfs als hier iets op zijn plek blijft zitten, zoals het Holiday Inn Express hotel richting Van Heuven Goedhartlaan, dan kan de buitenkant wel eens een metamorfose wachten. Ook een uitbreiding behoort dan tot de mogelijkheden.

Polderlijnen

Bang dat hier opnieuw een spookstad ontstaat, zou niemand hoeven te zijn. Zo blijft Hyde Park-partner IC Netherlands, dat veel voor institutionele beleggers werkt, bewust eigenaar van de huurpanden die het hier wil neerzetten.

Voor ondernemers in het centrum zou dit stukje Hoofddorp eveneens kansen kunnen bieden. Als er straks winkel- en horecaruimte vrij komt, krijgen zij als eerste de keus om er wat bij te gaan doen. Het ene deel van de stad moet het andere niet kannibaliseren. En voor wie door de hoogte het dorpse hier mist, moet maar wat meer naar de grond kijken. Want daar kan het rechte lijnenspel terugkeren uit de begindagen van de polder. Dat ’poldergrid’ zou getrokken moeten worden vanuit de Kagertocht. En dat ligt nou net tegenover het wijkje Beukse Poort dat op de plek van een eerder gesloopt kantoor is verrezen, als een goed voorbeeld dat goed doet volgen.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.