Meer of minder verkeer in Haarlem? [video]

Debat in een Haarlemse parkeergarage over het parkeerreferendum tussen Jan van der Zanden en Jeroen Boer. Een initiatief van Haarlems Dagblad.© Foto United Photos/Toussaint Kluiters

Jaap Timmers
Haarlem

Haarlemmers van 16 jaar en ouder kunnen zich woensdag uitspreken in een volksraadpleging over de nieuwe parkeerregeling. Het gaat om negentien voorgenomen maatregelen. Op verzoek van Haarlems Dagblad debatteerden twee hoofdrolspelers in de discussie: Jan van der Zanden, zegsman van een flink aantal wijkraden, en Jeroen Boer, woordvoerder verkeer van de VVD-gemeenteraadsfractie.

(Woensdag: liveblog op site Haarlems Dagblad over referendum)

Het twistgesprek was zaterdag in een garage aan de Bakkerstraat. Van der Zanden en Boer spraken aan de hand van stellingen die zij zelf hadden geformuleerd. Het werd een levendig gesprek. Hieronder een weergave ervan.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Stelling Jeroen Boer (VVD): ,,Het uitbreiden van betaald parkeren zal leiden tot meer auto’s in de wijken vlak buiten het centrum. Er zijn nu twee groepen die hun auto mogen neerzetten in deze wijken waar met vergunningen wordt gewerkt: de bewoners met vergunning en hun bezoekers met een bezoekerskaart. Daar komt een derde groep parkeerders bij, dat zijn mensen die straks afrekenen bij een parkeerautomaat.’’

Jan van der Zanden (wijkraden): ,,Dat is niet waar. In de nieuwe regeling met parkeermeters in zone C (gebieden rond het centrum) mogen bezoekers aan de stad maximaal 1 uur parkeren. Dat betekent dat je in zone C bent en je gaat lopen naar de Grote Houtstraat of de markt ben je al een half uur kwijt en dan moet je alweer terug. Het is dus onzin om te denken dat stadsbezoekers hun auto in zone C zullen zetten, terwijl ze bovendien nog voor een kwartje goedkoper in de parkeergarages kunnen staan. Dat uur is te beperkt. Anders dan wat je beweert, wordt het niet makkelijker om in zone C te parkeren. Hier in het Rozenprieel en bij de Vomar staan acht tot tien parkeermeters. Daar kun je nu nog gemakkelijk en onbeperkt parkeren voor 2,75 euro. Straks mag je daar maar 1 uur parkeren. Dus feitelijk is het parkeren voor stadsbezoekers in zone C gewoon moeilijker.’’

Jeroen Boer (VVD): ,,Jij gaat ervan uit dat mensen van buiten de gemeente die een stukje moeten lopen dat niet gaan doen. Uit de cijfers die de wethouder verkeer aanlevert wordt gesproken over 90 duizend extra parkeeruren in de randwijken. De wethouder gaat ervan uit dat die ’vreemde’ parkeerders daar maximaal een half uur staan. Dat betekent 180 duizend extra auto’s in die wijken. Zij rijden die wijken in en uit. Dat leidt tot 360 duizend extra verkeersbewegingen ter plaatse, inclusief zoekverkeer. Dat willen we daar niet. Het plan is parkeerdruk verhogend en slecht voor de leefbaarheid in deze wijken. En wie daar woont kan straks zijn auto niet meer kwijt.’’

Jan van der Zanden (wijkraden): ,,Eens dat de berekeningen van de wethouder niet kloppen...’’

Jeroen Boer: ,,De bewoners van Haarlem moeten ervan uitgaan dat de cijfers van de wethouder kloppen. Ik zeg: parkeerdruk verhogend, stem tegen!’’

Jan van der Zanden: ,,We weten ook dat drieduizend auto’s in zone C illegaal geparkeerd staan met behulp van bezoekerskaarten. Maar alle deskundigen, ook de ambtenaren, gaan ervan uit dat er straks minder wordt geparkeerd in de randwijken.’’

Stelling Jan van der Zanden: ,,Van alle Haarlemmers gaat 6 procent meer betalen, 94 procent gaat er op vooruit. De overgrote meerderheid wonend in gereguleerde wijken (zone B en zone C zijn beter af, omdat er 225 auto’s in beide zones naar de garages gaan, dus meer plek op straat. Illegaal gebruik van de bezoekersschijf (bij ca drieduizend auto’s) verdwijnt. Er komt betere bewegwijzering naar de parkeergarages. De wensen van de ondernemers worden ingelost.’’

Jeroen Boer: ,,Enkele maatregelen zijn inderdaad goed. 450 auto’s in de garages, prima idee. Het grotere plaatje is dat de bewoners en bezoekers van Haarlem straks 1,2 miljoen euro meer betalen. Ook voor de buitenzone S (winkelcentrum Schalwijk) boekt de wethouder 300.000 euro aan inkomsten in. Daar komt dan ook betaald parkeren, het beroemde waterbedeffect. Dat is niet wat wij willen. Vergunningparkeren gaan we afschaffen, maar dat is juist een goede oplossing.’’

Stelling Jeroen Boer: ,,De parkeerplannen zijn een ordinaire belastingmaatregel. 14.000 gebruikers van de nieuwe digitale bezoekersschijf (app) gaan bijvoorbeeld 240.000 euro meer betalen.’’

Jan van der Zanden: ,,Wie gaan betalen? 4200 autobezitters, 1200 met een tweede vergunning in zone C, en 3000 in zone C die nu waarschijnlijk op de bezoekerskaart parkeren, gaan samen 800.000 euro betalen. Dat geld heeft de gemeente niet ingeboekt. Nu kost je tweede auto 35 euro in plaats van wat de bedoeling is: 270. Die weeffout gaat eruit. Parasiteren is een hard woord, maar...’’

Jeroen Boer: ,,We vervangen een papieren bezoekersschijf waarmee iedereen tevreden is door een digitale variant.’’

Jan van der Zanden: ,,De parkeerdruk gaat omlaag, wie die de meeste vervuiling veroorzaakt gaat betalen.’’

Vraag: bezitten de heren zelf een auto? Boer heeft er 1, Van der Zanden 2. Van der Zanden: ,,De ene staat in zone B, de andere moet ik omdat het parkeerbeleid zo slecht is helaas in een niet gereguleerd stuk zetten.’’ Boer: ,,Een prachtig voorbeeld van dat je anderen tot last bent als je betaald parkeren invoert. Ik heb 1 auto met vergunning , kan hem prima kwijt.’’ Boer: ,,U valt door de mand.’’ Van der Zanden: ,,Ik ben slachtoffer van falend beleid.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.