Prikkel om na te denken

Jan Vriend
Amsterdam

Kom maar op, ze zijn er klaar voor. Voor het eerst komt het cabaretduo Matroesjka met een avondvullend programma naar de theaters. Kijken? Zet je dan schrap voor een portie messcherpe teksten, een stevige dosis technobeat en een stel ijzersterke typetjes. Nee, niet vrijblijvend. „Wij willen geëngageerd cabaret brengen. Niet door met het vingertje te wijzen, maar om het publiek te prikkelen om na te denken.”

Matroesjka, dus. Eén naam voor twee dames: Lisa Loeb (1989) en Janneke Rinzema (1988). Ze kennen elkaar van het Conservatorium van Amsterdam waar ze beiden cum laude afstudeerden in de richting jazz-zang. Inmiddels wonnen ze de Publieksprijs bij het Amsterdams Kleinkunst Festival, brachten ze hun korte warmdraai-programma ’Naar Almere’ op honderd podia en zingen ze hun ’technoliedjes’ als vaste gasten van radiomaker Giel Beelen bij 3FM.

Keuzes

Nu lanceren ze met ’Eeuwig vlees’ hun eerste ’volwassen’ voorstelling. Cabaret dat ergens over gaat, is de ambitie. Denk dus aan ongemakkelijke thema’s als de bio-industrie, de oprukkende roep om een sterke leider, de vluchtelingenstroom en de behoefte aan houvast. Kortom: alles wat in deze tijd om keuzes vraagt. „Het nieuws en de wereld om ons heen zijn onze inspiratiebronnen”, zegt Janneke. „Bij alles stellen we onszelf de vraag: Wat vinden we er eigenlijk zelf van? Als we twijfelen, kneden we er een liedje of een scène van.”

Dat hun blikken op de wereld nogal verschillen, is een stimulans bij het schrijfproces: „Ik ben nogal eens de doemdenker, de zwartkijker. Wanhopig roep ik soms dat de wereld binnenkort tóch wel vergaat”, vertelt Lisa. „Aan de andere kant is Janneke de optimist die altijd weer kansen ziet. Door die karakterverschillen duiken er altijd weer nieuwe invalshoeken op.” De scènes ontstaan pratend en spelend, voor de liedjes schrijft Janneke de teksten, waarna Lisa de muziek componeert. Ambitieus precisiewerk, vertellen ze. Want: „Bij ons moet het metrum tot op de lettergreep kloppen.”

Op het randje

Door drie jaar samenwerking zijn ze gegroeid, vinden ze. Ging het eerst vooral over een kleine wereld dichtbij, nu richten ze de blik verder naar buiten en krijgt hun programma een eigen signatuur.

Janneke: „De lichtvoetigheid is gebleven, maar we durven nu steviger onderwerpen aan te snijden. Met typetjes, en in scènes en liedjes kiezen we steeds een ander perspectief. Soms gewaagd, soms bijna dodelijk. Zo hebben we nu een act waarin we twee vrouwelijke pedofielen spelen, gezellig aan een glaasje witte wijn. Daar zitten zinnen in die écht op het randje zijn. Maar cabaret mág scherp zijn, vinden we. Door zo’n onderwerp zó neer te zetten, leert de zaal om dingen van een andere kant te bekijken. Wie anders kijkt, ziet meer.” Ze stippen het allemaal aan, maar het mag geen preek of mantra worden, vinden ze. Lisa: „We delen graag een beuk uit, maar altijd is er de lach als bevrijding. Want humor is de uitlaatklep die alles behapbaar maakt.” Janneke: „En met de lach kun je vaste denkpatronen door elkaar schudden.”

Knobbeltjes

Aan het begin van de voorstelling stellen ze elkaar aan het publiek voor, waarbij ze de zaal deelgenoot maken van elkaars computergebruik. Een scene met veelzeggende zoekwoorden als gebroken relaties, knobbeltjes op het lijf, hoop, vrees en dromen. „Daarmee benadrukken we dat wij ook niet precies weten hoe het allemaal zit”, zegt Lisa. Janneke: „Het is toch eerlijk om te laten zien dat je worstelt met de keuzes die van je worden verlangd?”

Op 1 maart is de première. Het programma staat als een huis, maar ze boetseren nog aan een extra lied: „Om de mensen nog een dosis troost te geven.”

Cabaret

’Eeuwig vlees’ door Matroesjka is te zien in o.m.: Griffioen, Amstelveen (1/3); Bontheater, Medemblik (12/3); ’t Onderdak, Sassenheim (18/3); De Speeldoos, Baarn (24/3); Castellum, Alphen a/d Rijn (30/3); Bellevue Amsterdam (31/3 t/m 2/4); Schouwburg, Leiden (28/4).

www.matroesjkaspeelt.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.