Jeff Mills vreemde eend in de bijt in technowereld

Jeff Mills. Foto PR

Nanska van de Laar
Amsterdam

Een uitzinnige menigte, een man slaat in volle concentratie op zijn buisklokken, strijkers zwellen aan. Tussen de symfonische klanken door klinken er ’hi hats’ uit een Roland TR-909, een drumcomputer uit de jaren 80 die tot op de dag van vandaag door producers van elektronische muziek wordt gebruikt. Achter drumcomputer en mengpaneel staat techno gigant Jeff Mills (52).

Het nummer dat het orkest speelt, is ’The bells’. Een track van Jeff Mills uit 1997. Het origineel is tot het absolute minimum gestripte techno. Snel, stevig, funky en geproduceerd voor de dansvloer.

De versie die gespeeld wordt door Jeff Mills en het filharmonisch orkest van Montpellier is een stuk toegankelijker en sfeervoller. Het filmpje dat van dit optreden in 2006 gemaakt werd en via YouTube is te zien, betekende voor velen een eerste kennismaking met het symfonische werk van de maestro van de Detroit techno.

Symfonisch

Mills staat vanavond samen met het Noord Nederlands Orkest en dirigent Christophe Mangou in het Concertgebouw voor de Nederlandse première van ’Light from the outside world’. Mills: „Mensen luisteren naar muziek om zich beter te voelen, om het beste in zichzelf naar boven te halen, daarom wil ik mijn muziek op verschillende manieren aanbieden. Door de overstap te maken vanuit de club naar het Concertgebouw hoop ik een nieuwe groep mensen te bereiken die zo kennis kunnen maken met wat ik doe.’’

Behalve ’The bells’ bestaat het concert uit een selectie van bekend en minder bekend werk dat Mills in de loop van zijn ruim dertig jaar durende carrière heeft gemaakt. „Toen wij in Detroit deze muziek begonnen te maken, grapten we er al eens over dat er een dag zou zijn dat dit door een klassiek orkest gespeeld zou kunnen worden. Het is ook niet heel gek dat het gebeurt, want hoewel wij het maakten met een drumcomputer en een synthesizer is de muziek op een bepaalde manier symfonisch te noemen.’’

Futuristisch

Anders dan de house die in dezelfde tijd ontstond in Chicago en de garage uit New York kenmerkt Detroit techno zich niet alleen door funk en herhaling, maar ook door complexere melodieuze structuren verpakt in ijzige strings en warm rollende bassen. Detroit techno was – en is nog altijd – uitermate futuristisch.

„Science fiction is voor mij altijd een vorm van inspiratie geweest. Voor mij was de overstap van elektronische naar symfonische muziek dan ook een logische. In de klassieke science fiction-films die ik graag kijk is de muziek altijd symfonisch. Ideeën over de toekomst en klassieke muziek horen voor mij bij elkaar.’’

Het ondernemen van een dergelijk project past uitermate goed bij Jeff Mills. Binnen de wereld van de succesvolle techno dj’s en producers is Mills een vreemde eend in de bijt. Aan groteske poses en andere interessantdoenerij heeft de rustige en zeer beschaafde Mills een broertje dood. Eerder maakte hij een multimediale installatie op basis van Sci-Fi klassieker 2001: ’A space oddysey’ en voorzag hij de films ’Woman in the moon’ en ’Metropolis’ van nieuwe filmmuziek.

Rembrandthuis

Interesse in muziek die Jeff Mills heeft geïnspireerd? Op 22tracks.com/ams/concertgebouw staan 22 nummers die hem inspireerden voor zijn symfonische werk. Tussen de tracks staat ook werk dat is opgenomen tijdens eerdere optredens met een symfonisch orkest.

Tijdens Amsterdam Dance Event (ADE) in oktober zal de dj in het Rembrandthuis en geïnspireerd door het werk van de meesterschilder drie nieuwe composities maken. Ook zijn eigen elektronische werk is vaak conceptueel van aard. Mills is net zoveel kunstenaar als dj.

Wie Jeff Mills liever als technojock ziet, kan komende zondag terecht op Mysteryland of op 16 oktober tijdens ADE met de show ’Time tunnel’.

Muziek

Jeff Mills en het Noord Nederlands Orkest, vrijdag 28 augustus om 21 uur in het Concertgebouw te Amsterdam. www.concertgebouw.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.