De ’blue indiepop’ van Haarlemse Friezin Pyn

Peter Bruyn
Haarlem

Ze had het eigenlijk helemaal gehad met de ’singer-songwritermuziek’ die ze maakte, vertelt Pyn. En dat besef kwam op een ongelukkig moment, want ze zat nog midden in haar studie aan het Haarlemse conservatorium.

Het keerpunt kwam echter toen ze werd uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan de Club Helmbreker-sessies. „Dat was zo’n eyeopener voor mij. Daar kreeg ik zoveel inspiratie van.”

Debuut

Half september presenteert de jonge Haarlemse, die in het Friese Oldeboarn geboren werd als Pien Breeuwsma, haar debuut-EP in het Patronaat. Maar daar blijft het niet bij. Vrijdag treedt ze in de Haarlemse conceptstore Gather op en zaterdag bij de Amsterdamse UITmarkt. Er volgt nog een handvol regionale concerten en komend najaar is ze geselecteerd voor de landelijke Popronde, waar ook al een half dozijn optredens vaststaan.

Pyn was bij de Helmbreker-sessies gevraagd om een nummer van Beck te zingen. Daar ontmoette ze Thijs van der Klugt, de man achter Baskerville en producer van onder andere Sue the Night. „Wat Thijs bij dat Beck-nummer deed, die synthesizer-dingetjes, dat vond ik echt te gek. Toen ben ik verder gaan luisteren. Veel jaren tachtig dingen. Dat eerste album van Madonna, bijvoorbeeld. Dat bleek zó goed. Ik had het idee dat mijn stem ook helemaal bij die stijl past – en dan bedoel ik meer de ’sounds’ dan de arrangementen.”

3FM

Samen met Thijs schreef Pyn het weemoedige synthesizerpopliedje ’The Rider’, dat direct aandacht kreeg bij radio 3FM. Er volgden meer songs, met andere componisten. Wat bleef was die jaren tachtig popstijl – beetje Human League, beetje Nena, beetje Kim Wilde. Zelf noemt ze het ’blue indiepop’.

„Twee liedjes op de EP zijn echt pop; de andere twee wat meer beladen. Die combinatie, daar houd ik van.’’ Voordat ze Pyn werd, trad Pien al een paar jaar op met de groep Blue June waarmee ze diverse keren in het Patronaat stond en ook een EP maakte. Vorig jaar studeerde ze af aan het conservatorium InHolland en sloeg een nieuwe weg in.

„Het conservatorium heb ik vooral gebruikt om zanglessen te nemen, mijn techniek bij te spijkeren en te leren hoe je een band bij elkaar houdt. De creatieve kant van de muziek heeft zich wat mij betref altijd buiten de opleiding afgespeeld….”

Haar debuut-EP als Pyn is intussen al vanaf begin dit jaar klaar. Dat die nog niet verschenen is komt doordat de zangeres eerst een goede band en team om zich heen wil hebben, zodat ze na de presentatie meteen op volle kracht naar buiten kan treden. „Ik doe bijna alles zelf; daar leer je heel veel van. Ik heb inmiddels een muziekuitgever. Naar een concertboeker ben ik nog op zoek.”

Modewereld

Ze slaat haar vleugels flink uit en kijkt verder dan de muziek. Naar de modewereld, bijvoorbeeld. „Niet per se ’het wereldje’ van de mode. Dat is heel anders dan de muziek. Maar zo’n modeshow, waar iedere creatie toch zoiets is als een liedje op een plaat. Dat vind ik heel interessant.”

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.