Chippen, leuker kunnen we het niet maken

Redacteur Haarlems Dagblad

Innovatie, daar hou ik van. Want laten we eerlijk zijn, de strippenkaart was achterhaald.

Daarom was ik voor de OV-chipkaart, een topinnovatie. Helaas uitgevoerd door verkapte ambtenaren die winkeltje spelen.

Vol goede moed bestel ik voor mijn OV-chipkaart een dalurenabonnement via ns.nl, vervolgens haal ik hem omslachtig op bij een laadpunt. Na drie dagen reizen ben ik overtuigd: chippen heeft de toekomst.

Helaas gooit een conducteur roet in het eten. ,,De chip in de kaart is kapot meneer. U moet een nieuwe kaart, bel de klantenservice maar.’’ En dat doe ik: ,,Ik wil graag een nieuwe pas.’’ Verveling klinkt. ,,Dat is dan 7 euro 50. Stuur je pas maar op en dan krijg je na een week een nieuwe.’’ Nu zakt de moed mij in de schoenen. Waarom kan ik geen nieuwe uit de automaat trekken? Het lijkt wel de oertijd. Ergernis neemt toe als ik vraag hoe ik dan korting krijg en waarom ik de kaart moet opsturen. ,,Hoe moet ik dan reizen?’’ Nu klinkt irritatie door de telefoon: ,,Met een normaal kaartje zonder korting natuurlijk. En als je de kaart niet opstuurt krijg je geen nieuwe, een oude kaart is fraudegevoelig.’’ Ik weerleg nog: ,,Een pinpas mag ik toch ook doormidden knippen?’’ Het heeft geen zin. Waarom is NS zo ouderwets modern?

Ik geef het op, haal ’old school’ een treinkaartje en Google hoe je een brief moet versturen.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.