Zondag opening expositie in Galerie de Meerse over oorlog en verlangen op een berghelling

Tessa Verder, Day 10 uit de serie ‘The day the world whispered’© Tessa Verder

Celine van den Boorn, Soldiers leaving helicopter© Celine van den Boorn

© Nikon DX

1 / 4
Jaap Timmers
Hoofddorp

Galerie de Meerse in Hoofddorp toont tot en met 28 mei tientallen indrukwekkende kunstwerken van Celine van den Boorn en Tessa Verder. Celine bewerkt met penseel persfoto’s uit conflictgebieden. Tessa fotografeert natuur en voegt daar geschilderde landschappen en bomen aan toe. De feestelijke opening is zondagmiddag vanaf 16.00 uur.

Engagement en verlangen vormen de kern in het werk van kunstenaars Celine van den Boorn en Tessa Verder. De vrouwen combineren landschapsfoto’s en schilderijen met de bedoeling natuur te herscheppen.

Zo ontstaan gedroomde landschappen, plekken waar zij zich thuis voelen of een verhaal bij hebben. ’Rebuilding nature’ is de naam van hun tentoonstelling, die vandaag open gaat. Deze kunst geeft zich niet gemakkelijk gewonnen. Je moet er een beetje tijd insteken en de dingen op je laten inwerken.

Schepper

’Herbouwen van natuur’ klinkt pretentieus. Dat wringt nogal met de evolutieleer; anderen zullen tegenwerpen dat ingrijpen in de natuur het alleenrecht is van de Schepper. Kunstpuristen kunnen aanvoeren dat cultuur en natuur elkaars tegenpolen zijn. Van journalisten mag je de werkelijkheid niet verdraaien. Maar deze vrouwen hebben lak aan dergelijke dogma’s, zij husselen de boel op eigen gezag door elkaar.

Tessa Verder reist naar onherbergzame oorden en fotografeert kusten, rotsformaties en door gletsjers uitgeslepen bergkammen. Thuis in Berlijn voegt zij haar foto’s samen met landschapsschilderijen van oude meesters. De mens staat bij haar op de achtergrond, is hoogstens terloops aanwezig.

Celine van den Boorn houdt vast aan mensen in haar landschappen, dat wil zeggen aan het vermoeden van menselijke aanwezigheid in oorlogsgeweld. Zij schrapt hem uit die gewelddadige omgeving en vult ’het gat’ met getekende of geschilderde ’natuur’.

Curator Aart van der Kuijl kende het werk van beiden en nodigde hen uit samen te exposeren.

Blauwe bloemen

Er hangen krachtige werken tussen, waaronder een solitaire boom geworteld in een kaal landschap van zwaveldamp. Een onmogelijke voedingsbodem. Dit object is van Tessa Verder. Zij vertrok naar Berlijn om zich onder te dompelen in de Duitse romantiek van Caspar David Friedrich en Novalis. Mannen die het oerverlangen probeerden te ’verwoorden’. Van haar hand is een werk met blauwe bloemen, geïnspireerd op een tekst van Novalis, waarin een jongeman op zoek gaat naar blauwe bloemen die hij nooit vindt. ,,Blaue Blume zijn het symbool van de romantiek geworden, van het zoeken naar het onbereikbare, dat je desondanks blijft najagen.’’

Strijdtoneel

Ook dringt een foto met hoge veldbloemen zich op. Nadere bestudering leert dat deze fiere bloeiers een militair ingrijpen overwoekeren. Celine van den Boorn verwijderde hier een tank van het strijdtoneel waarvan enkel de contouren nog zichtbaar zijn, maar liet wielen - waar de rupsbanden omheen draaien - staan.

Afghanistan is de plaats van handeling. Celine van den Boorn gebruikte persfoto’s van gevechtshandelingen als uitgangspunt.

Projectiel

Wat een grillige wolkenpartij lijkt, zijn rookpluimen van een raketlancering zonder projectiel. Het werk ’Soldiers leave helicopter’ toont fragmenten van rotorbladen van een helikopter. De soldaten heeft ze weg geschilderd, wat rest is het vermoeden van hun aanwezigheid. Het is een spel van toen en nu, van schijn en wezen.

Het engagement van de kunstenaar ritselt ergens tussen de struiken. Hoe ziet ze de toekomst? Is zij hoopvol? ,,Tja, of ik hoopvol ben, weet ik eerlijk gezegd niet. Maar dat wil niet zeggen dat je geen hoop moet uitdragen en mensen alternatieven moet blijven voorhouden, hoop kweken zeg maar.’’

Rebuilding nature, 30 april - 28 mei, Galerie de Meerse, Raadhuisplein 3, Hoofddorp, open woe t/m vr vanaf 14 uur.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.