'When Marnie was there' is pareltje uit Japan

'When Marnie was there'. Foto Lumière

Nanska van de Laar

Wat Walt Disney en Pixar zijn voor Hollywood, is Studio Ghibli voor de Japanse cinema. Al decennialang levert dit gerenommeerde productiehuis oogstrelende animatiefilms af. Zo heel af en toe haalt zo’n pareltje ook de filmhuizen hier, zoals ’When Marnie was there’.

In deze bewerking van het gelijknamige Britse jeugdboek van Joan G. Robinson draait alles om Anna. Dit astmatische weesje ontvlucht de vervuilde stad om op adem te komen bij haar tante op het platteland. Daar raakt Anna gefascineerd door een mysterieus leegstaand moerashuis. Als ze op onderzoek uitgaat, raakt ze bevriend met Marnie, een meisje dat Anna meent eerder ontmoet te hebben.

In ’When Marnie was there’ speelt regisseur Hiromasa Yonebayashi een schimmig spel met droom en werkelijkheid. Bestaat Marnie echt? Of is zij een verschijning uit de nachtmerries en waanideeën die Anna sinds haar traumatische jeugd kwellen? Hoewel de vertelstructuur wat langdradig en geforceerd is, boeit het avontuur wel degelijk. De decors die Yonebayashi uit zijn digitale trukendoos tevoorschijn tovert, zijn van een hypnotiserende schoonheid. Geen studio weet elementen als lucht, wind, water en natuur zo realistisch en subtiel vorm te geven als Ghibli. Zonde dat het productiehuis na de pensionering van oprichters Hayao Miyazaki en Isao Takahata besloten heeft de deuren voorlopig te sluiten.

 

’When Marnie was there’Regie: Hiromasa YonebayashiDrie sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.