'Wolflady' is 100 procent puur

Nanska van de Laar
Amsterdam

Regisseur Daan Willekens maakte een documentaire over zangeres Sharon Kovacs en haar producer/steunpilaar Oscar Holleman. De film ’Wolflady’ gaat zaterdag 22 november in première tijdens het International Documentary Festival Amsterdam.

Als mensen haar muts op mogen zetten ’zijn ze oké’, zegt Sharon Kovacs (1990). „Want dan strijden ze met me mee.” Samen met haar doorleefde stem is de ’wolvenmuts’ uitgegroeid tot het handelsmerk van de Eindhovense. Het hoofddeksel geeft haar een ’veilig gevoel’ en biedt bescherming. „Ik beschouw die muts als een soort filter.”

Producer Oscar Holleman (1965) mag de muts opzetten. Sterker nog, hij draagt zo’n pluizig geval op de poster van de film ’Wolflady’, gemaakt door Daan Willekens (1980). De documentaire gaat over de muzikale zoektocht van deze twee excentriekelingen met een enorme passie voor hun ambacht en een afkeer van schijnheiligheid en de opgeklopte platenbusiness. Een van de sleutelzinnen uit de film komt van Holleman: „Het is alles of niks. En dit is niks, want het is niet alles.”

Puur

Het moet honderd procent puur zijn. Die ’alles-of-niets’-instelling bindt hen, blijkt uit deze ontroerende, hilarische en soms schurende documentaire. „Oscar en Sharon hebben elkaar gevonden. Voor het leven, denk ik”, zegt Daan Willekens.

Het verhaal van Holleman en Kovacs (die overigens geen liefdesrelatie hebben) begint als de zangeres via Facebook een liedje aan de producer stuurt. De studente aan het Rockcity Institute zingt ’I’ve seen that face before’, de klassieker van Grace Jones. De muziekveteraan (die werkte met onder anderen Krezip en Within Temptation) schrikt zich een ongeluk. Dit is wel erg goed!

Dynamiek

Hij besluit met Kovacs in zee te gaan. Al snel wordt Willekens getipt door een kennis die al jaren bevriend is met Holleman. Hij wijst de tv- en filmmaker op het talent van Kovacs. Haar verhaal zou mogelijk een mooie documentaire kunnen opleveren. Dat beseft de regisseur direct als hij het tweetal ontmoet. „Ik zag de onderlinge dynamiek en ben gaan filmen.”

Twee jaar lang volgt hij het duo tijdens hun werk in de studio en buitenlandse reizen. Het is een hectische periode, waarin Kovacs afstudeert, een contract tekent bij de Duitse afdeling van multinational Warner en een debuut-EP opneemt. Haar eigenzinnige, bezwerende mix van soul, jazz, pop en rock slaat meteen aan. Zo speelt ze onder meer op North Sea Jazz en Lowlands. Inmiddels is een album in de maak: de plaat verschijnt komend voorjaar.

Pilletje

Waar de zangeres en de producer ook gaan, er is altijd honderd procent inzet, verbetenheid, een vloek, zelfspot en een traan. Sigaretten en hier en daar een pilletje houden de twee op de been. Centraal staat hun strijd om het behoud van het authentieke, ’het baas zijn in de eigen muzikale buik’, zoals Holleman het omschrijft.

Kovacs: „Ik ben op zoek naar erkenning voor degene die ik ben. Anders is het nep. Dat is de drijfveer van muziek maken: erkenning. Dat mensen mij begrijpen.” Holleman: „En het gaat dus niet om de plannen die een lul met een vierkante, roze bril op een kantoor heeft verzonnen.”

Muziek is haar redding, aldus Kovacs, die in de film vertelt over haar roerige jeugd. De openingsscène van ’Wolflady’ zegt alles. Terwijl ze met een Cubaanse gitarist een opname terugluisteren, raakt ze overmand door emoties. „Authentieker wordt het niet. Je kunt nauwelijks nóg dichterbij de muziek komen”, zegt Holleman nu.

De kijker is geraakt en leeft mee met de innemende en aaibare Sharon: bijvoorbeeld als ze vlak voor haar afstudeeroptreden het koffertje met alle belangrijke spullen kwijt is. Of als ze na de nodige perikelen een nummer gaat inzingen.

Fly on the wall

Willekens laat zijn film ademen, hij vermijdt snelle montages. „Ik draai scènes, geen korte shots. Ik wilde een fly on the wall zijn.” Die missie is geslaagd, vinden zijn hoofdpersonen. Er komt een vervolg aan, verklapt Willekens, want hij is gewoon doorgegaan met filmen.

Kovacs: „Daan staat dicht bij ons en neemt onze belangen serieus.” Holleman tegen de filmmaker: „Jij hebt iets gezien in ons en alles op alles gezet. Het is heel smaakvol gedaan, ik zou zelf ook naar deze film gaan kijken. Het klopt als een zwerende vinger.”

’Wolflady’ gaat zaterdag 22 november in première op het IDFA. De voorstelling vindt plaats in de Melkweg, aanvang 16.45 uur. Na afloop treedt Kovacs op. BNN zal de film in een later stadium op tv vertonen.

www.idfa.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.