Op naar een stuurloos 2025

Peter Lodewijks

De toekomstige auto maakt wegwijzers en zelfs bestuurders overbodig. Vanaf 2025 is het zover, als de politiek meewerkt.

Autoliefhebbers opgelet. Straks is het gedaan met de pret. Dan wordt het verplicht om je auto te laten besturen door een robot, is de stellige overtuiging van Wim de Ridder, hoogleraar toekomstonderzoek aan de Universiteit Twente. De futuroloog sprak eerder dit jaar op een congres van netwerkorganisatie Connekt over ITS, slimme digitale oplossingen voor verkeer en vervoer. „Het omslagpunt is in 2020”, verwacht De Ridder. In dat jaar zal de ’auto zonder bestuurder’ snel in populariteit stijgen. „Uit puur ethische overweging volgt dan snel een wettelijke verplichting. Omdat we niet meer accepteren dat er jaarlijks honderden verkeersdoden vallen, terwijl een robot dat kan voorkomen.”

Leuke uitvindingen

De voorspelling van De Ridder is bij Connekt niet aan dovemansoren gericht. Het netwerk bestaat immers uit mensen en bedrijven die zich bezighouden met technische snufjes. Uitvindingen die autorijden en transport leuker, efficiënter, makkelijker en zuiniger moeten maken. In dit netwerk heerst de overtuiging dat bijvoorbeeld de digitale informatieborden die je omleiden bij files, overbodig worden. Je krijgt alle informatie voortaan rechtstreeks in de auto. Zelfs wegwijzers zouden uit het straatbeeld kunnen verdwijnen.

Voor zo’n digitale toekomst geldt nog een belangrijke voorwaarde. Bedrijven en overheden moeten bereid zijn hun informatie te delen. Dat ligt gevoelig, zeker bij bedrijven die hun geld verdienen met het verzamelen en verkopen van (verkeers)informatie.

De auto zonder bestuurder is nog meer toekomstmuziek. Een auto die je aflevert bij het station en vervolgens zelf terugrijdt naar het oplaadpunt. Hij lijkt science fiction maar er wordt aan gewerkt. Futuroloog De Ridder is ervan overtuigd dat het snel realiteit wordt. „Straks heeft je auto een rijbewijs en jijzelf niet.” Volvo is een van de autofabrikanten die al heel ver is op dit gebied. In moderne Volvo’s zitten al slimme systemen die de auto op koers houden, afstand bewaren tot de voorganger en een noodstop maken indien nodig. Allemaal geheel automatisch.

Zelf parkeren

Een volgende stap is het autonoom parkeren. Dan stop je bij een parkeerterrein, verlaat de auto waarna deze geheel zelfstandig het terrein oprijdt en een plekje zoekt. Daarbij houdt de auto rekening met voetgangers op het terrein en andere voertuigen die ook een plekje zoeken. En denk maar niet dat er dan ordinaire ruzies ontstaan tussen auto’s die op dezelfde plek azen. Is men klaar met winkelen dan is een belletje naar de auto genoeg om hem van zijn parkeerplek te laten rijden naar de uitgang, waar zijn baasje dan zo kan instappen. Mooi toch?

Maar er klinken ook relativerende geluiden. Ook al is het technisch mogelijk, de zelfrijdende auto komt er niet zomaar, waarschuwt Pawel Stelmaszczyk, hoofd van de ITS-afdeling bij de Europese Commissie. Juridisch en politiek zijn er valkuilen. Volgens internationale verdragen moet de bestuurder controle over zijn auto hebben. „Wil je iets bereiken, moet je alle verdragslanden vragen of ze vasthouden aan die regels.’’ Passen de beleidsmakers de voorschriften niet aan, dan zie ik de zelfsturende auto er voorlopig niet komen.”

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.