Vrijwilligers tijdens Kerstavond aan de slag in callcenters 2Contact en Centric

Matthijs Bakker en Lara Aangeenbrug zitten 24 december zelf ook aan de telefoon. Foto United Photos/Toussaint Kluiters

Annemieke Windt
Haarlem

Tijdens de laatste uren van 3FM Serious Request is het in het gebouw van callcenter 2Contact aan de Prins Hendrikstraat een drukte van belang. Dan zitten daar 200 vrijwilligers achter de computer om zoveel mogelijk donaties aan te nemen van Nederlanders die nog willen geven.

2Contact ondersteunt op 24 december de callcenters van de Experience Group in Amsterdam die de hele week al donaties en verzoekplaatjes verwerken voor de actie van het Rode Kruis en 3FM. Het bedrijf heeft eerder dit jaar zelf de hulp aangeboden.

,,We zijn een grote werkgever in Haarlem, met duizend medewerkers. Daarom wilden we graag op deze manier een bijdrage leveren aan de actie’’, zegt Lara Aangeenbrug die bij het bedrijf verantwoordelijk is voor de verwerving van medewerkers.

Op de vestiging in Haarlem komen 200 medewerkers te zitten, bij de vestiging in Den Bosch 120, terwijl bij het zusterbedrijf Certin nog eens 80 vrijwilligers aan de slag gaan. ,,We hebben eerder acties gedaan voor andere goede doelen, maar nog nooit zoiets groots als dit’’, vertelt Matthijs Bakker, operationeel directeur van het bedrijf.

Familie

Het bedrijf weet dat het een flinke uitdaging is om alle plekken bezet te krijgen op kerstavond. De vrijwilligers moeten precies tussen 19.00 en 22.00 uur aan de bak, als de opbrengst van dit jaar bekend wordt en het slotfeest op het Houtplein wordt gehouden. Mensen kunnen dan geen verzoekplaatjes meer aanvragen, maar nog wel doneren.

,,Het is natuurlijk een lastige avond. Onze medewerkers hebben familieverplichtingen of willen graag zelf bij het slotfeest zijn’’, denkt Bakker. Vandaar dat de organisatie ook bezig is om de avond zo leuk mogelijk te maken. ,,We gaan samen eten, dan krijgen de vrijwilligers een korte training hoe ze alles moeten verwerken en dan gaan we aan de slag. Misschien dat we na afloop nog even samen ergens een biertje gaan drinken.’’

Saamhorigheid

Er wordt nu hard gewerkt om voldoende vrijwilligers binnen te halen en daarbij speelt de saamhorigheid die een actie als Serious Request teweegbrengt.

,,Aan de ene kant zien we dat mensen bij hun familie willen zijn, maar we krijgen juist ook vrijwilligers die hier met hun vrienden of familie willen komen helpen. Omdat ze zo hun steentje bijdragen aan het goede doel en dat dan samen doen’’, zegt Aangeenbrug. Bakker en zij zijn van plan om op de avond ook mee te helpen.

Mocht het met alle inspanningen niet lukken om binnen het netwerk van 2Contact de 400 vrijwilligers te werven, dan komt het Rode Kruis in actie om die laatste stoelen te vullen.

Meer over het Glazen Huis Haarlem leest u hier.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.