Vragen over plan riolering Zwanenburg

Bart Boele
Zwanenburg

De hoeveelheid regen is de afgelopen periode weer aanzienlijk geweest en de bewoners van de Dennenlaan, Marialaan en omgeving in Zwanenburg worden daar onrustig van. Hun straten en kelders liepen in de zomer van 2014 tweemaal kort na elkaar onder door hevige regenval.

Sindsdien zijn er wel plannen gemaakt om dat te voorkomen, maar die zijn volgens Hans Spijker van de lokale partij Eén Haarlemmermeer niet allemaal uitgevoerd.

,,De afvoerbuizen staan al maanden klaar maar waren niet aangesloten, ondanks de weersvoorspelling’’, citeert Spijker de dorpsraad van Zwanenburg-Halfweg. Raadslid Spijker heeft B en W van Haarlemmermeer nu gevraagd hoe dat kan ,,terwijl er in het verleden in het actie plan stond om wel rekening te houden met heftige regenval.’’

Spijker vraagt ’voor alle inwoners en ondernemers van onder andere de Kastanjelaan, Marialaan, Populierenlaan en Sparrenlaan’: ,,Zal de gemeente vanaf nu weer zeer actief de buienradar in de gaten gehouden en preventief werken aan oplossingen voor de wateroverlast?’’ Spijker wil ook weten wanneer het project om de riolering ter plaatse aan te pakken van start gaat.

Er zijn vorig jaar speciale bijeenkomsten geweest van deskundigen en bewoners om samen te kijken naar maatregelen om een herhaling van de wateroverlast te voorkomen. Daar is ook een plan voor opgesteld. In het verleden zijn wel vaker plannen opgesteld, maar die werden niet allemaal uitgevoerd. Dat staat in een toelichting van B en W op het net gepresenteerde nieuwe rioleringsplan voor Haarlemmermeer.

In dat plan staat ook dat Haarlemmermeer een achterstand heeft in het beheer van de riolering. Periodieke controles werden de afgelopen jaar soms niet uitgevoerd. B en W zeggen daar zelf over: ,,De kans op wateroverlast is groter dan volgens het beleid is toegestaan. Hierdoor kunnen inwoners vaker met maken krijgen met wateroverlast dan is voorzien en kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld voor de schade.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.