LeineRoebana in dialoog met dans

'Ghost Track' van LeineRoebane. Foto Deen van Meer

'Ghost Track' van LeineRoebana. Foto Deen van Meer

'Ghost Track' van LeineRoebana. Foto Deen van Meer

1 / 3
Nanska van de Laar

'Ghost Track' is bijzonder, omdat Harijono Roebana en Andrea Leine erin geslaagd zijn twee culturen samen te brengen, die van Indonesië en die van Europa.

Een project dat begon bij de Indonesische muziek en de kennismaking met componist Iwan Gunawan, vertelt Roebana. ,,We werden getriggered door het bronstige geluid van de gamelan (Indonesische muziekstijl en instrumenten, red.) en wilden daarmee iets doen in combinatie met dans. Iwan is een componist die hedendaagse invloeden toevoegt aan traditionele Indonesische muziek. Voor ons heel interessant, want we wilden in een samenwerking met Indonesische dansers niet voorbijgaan aan hun traditie. Juist niet, omdat het interessant is om twee culturen samen te brengen zonder dat ze hun eigenheid verliezen.’’

Puur lichamelijk

Muziek en dans zijn een vaste waarde in de Indonesische cultuur. Dat is al een verschil met Nederland, maar ook de manier van bewegen verschilt. Dat heeft ook danser Tim Persent ervaren die samen met collegadanseres Heather Ware en Roebana in 2010 naar Indonesië reisde. ,,We zijn klassiek en modern geschoold en hebben een totaal andere benadering van dans. Bij ons is dans eigenlijk puur lichamelijk, maar in de Indonesische dans heeft iedere beweging - zelfs al de stand van de vingers - een betekenis. Dat was voor ons wel even omschakelen.’’

Niet dat van de dansers van LeineRoebana gevraagd werd de Indonesische dans te ’kopiëren’ en andersom is van de dansers in Indonesië ook niet gevraagd hun traditie overboord te gooien.

Wel hebben de dansers veel van elkaar geleerd. ,,Het is onvoorstelbaar hoe zij sommige bewegingen kunnen maken’’, vertelt Persent. ,,Maar die bewegingen moet je niet willen na-apen. Het is juist interessant om te ontdekken op wat voor manier invloeden uit de Indonesische dans kunnen toepassen in onze stijl van bewegen.’’

Roebana ondervond in Indonesië dat ’moderne dans’ daar niet geschuwd wordt. ,,Het gaat alleen niet ten koste van de traditie, ze brengen daar eerder een vernieuwing in aan. Dat hoor je ook in de compositie van Iwan, waarin hij ook elektronica gebruikt naast de traditionele instrumenten.’’

In ’Ghost Track’ is interactie tussen de dansers onderling en tussen de dansers en musici essentieel. En die is ook zeker zichtbaar aanwezig voor het publiek. Choregraaf Andrea Leine: ,,We moeten er alleen voor waken dat de dansers te veel anticiperen op wat er komen gaat en dat het oorspronkelijke uitgangspunt naar de achtergrond verdwijnt.’’

Ze doelt daarmee op de ontmoeting tussen twee danswerelden die juist zo’n mooi contrast aan de voorstelling ’Ghost Track’ geven.

Dialoog

Persent benadert iedere voorstelling daarom ook weer als een eerste keer. ,,Dan blijft het iedere keer weer een ontdekking en kun je steeds jezelf afvragen hoe we het vandaag weer gaan ervaren. We zijn wel allemaal dansers op het toneel, maar tegelijkertijd blijven wel allemaal onszelf, komen we elkaar tegen en proberen we de dialoog met elkaar aan te gaan.’’

Tournee

’Ghost Track’ door LeineRoebana is te zien in o.m. Stadsschouwburg, Amsterdam (8/10); theater De Vest, Alkmaar (23/10); Toneelschuur, Haarlem (29/10); theater Bellevue, Amsterdam (2/11); schouwburg De Meerse, Hoofddorp (19/11). www.leineroebana.com

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.