Gezondheidsrisico's voorkomen bij het barbecueën

Nanska van de Laar

Met het mooie weer wordt er weer volop gebarbecued.  Daarom dit keer een aantal tips van de diëtiste om gezondheidsrisico’s te voorkomen.

,,Eet eventueel ontstane zwarte, verbrande stukjes niet op. Deze bevatten PAK’s. Dit zijn schadelijke, kankerverwekkende stoffen. Door minimaal 30 centimeter afstand te houden tussen de kolen en het rooster, het vlees regelmatig te keren en gemarineerd vlees of vis droog te deppen voordat je het op de barbecue legt, verminder je het risico op verbranden.

Bacteriën op vlees, vis en kip vermenigvuldigen zich snel buiten de koelkast. Hierdoor kun je een voedselinfectie oplopen. Haal daarom de producten pas vlak voor bereiding uit de koelkast. Door het vlees goed te garen gaan de bacteriën dood waardoor je het product veilig kunt eten. Grote stukken vlees en kip kun je eerst voorgaren, bijvoorbeeld door deze te koken.

Hou daarnaast alle borden, messen en vorken voor rauwe en gare producten goed gescheiden om kruisbesmetting te voorkomen. Kruisbesmetting ontstaat wanneer gare producten in aanraking komen met materialen die gebruikt zijn met rauw vlees waardoor de achtergebleven bacteriën het vlees opnieuw besmetten.’’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.