De goeie prijs of niet….

De goeie prijs of niet. Foto: Archieffoto HDC Media

De goeie prijs of niet. Foto: Archieffoto HDC Media

Redacteur Haarlem
Haarlem

Marianne Uitendaal ziet bij de Blokker in Hoofddorp een prachtige Megabloks schoolbus staan, waarvan ze weet dat haar kleinzoon in Engeland daar dol op is. Kopen dus.

Het speelgoed kost 9,99 euro en dat vindt oma een schappelijke prijs. Bij de kassa moet ze echter 12,99 euro betalen en hoe ze ook protesteert, het helpt niet.

De filiaalchef beweert dat het artikelnummer op de bus niet overeenkomt met het nummer van het prijskaartje op de stelling en daardoor krijgt ze de bus niet goedkoper mee. Maar op het prijskaartje staat wel degelijk ’Megabloks schoolbus €9,99’ en dus mag je als klant van die prijs uitgaan. Maar als vervolgens de winkel niet tegen de lagere prijs wil verkopen, schiet je daar weinig mee op, want dan komt er juridisch geen overeenkomst tot stand. Hooguit kun je in zo’n situatie de winkel een brief schrijven en wijzen op het beginsel dat een klant mag kopen voor de aangegeven prijs, als die prijs redelijk is.

Marianne Uitendaal besluit uiteindelijk toch maar 3 euro extra te betalen, waardoor ze de bus direct mee kan nemen en er een geldige koop tot stand komt. Daarmee verspeelt ze ook haar recht om nog langer tegen de hoge prijs te protesteren. In feite had ze wel gelijk, maar daar koop je niet altijd iets voor.

Achteraf geeft Blokker ruiterlijk toe dat het artikel met korting verkocht had moeten worden. Uitendaal krijgt als attentie een Blokkercadeaukaart ter waarde van 3 euro.

Meer consumentennieuws op de ombudspagina in deze krant van maandag.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.