Musical 'Dreamgirls' typisch voor meidengroepen

Jan Vriend
rotterdam

In de schijnwerpers een gouden glimlach, maar achter de schermen haat en nijd. Aan meidengroepen kleeft het niet-weg- te-poetsen imago van een hok met herrie. Komende zondag gaat de musical ’Dreamgirls’ in première: een verhaal over een zangtrio bij wie het succes ten koste gaat van hun vriendschap. Wat is het succesrecept van een meidengroep?

De musical ’Dreamgirls’ is gebaseerd op de geschiedenis van Diana Ross en The Supremes: drie Amerikaanse vriendinnen die zich in het begin van de jaren zestig zingend aan het grauwe bestaan proberen te ontworstelen. Ze doen mee aan talentenjachten, maar daar stuiten de donkere meiden op een muur van corrupte blanke ritselaars die de amusemenstindustrie in handen hebben. Pas als ze onder de hoede komen van een gladde autoverkoper die muziek en show ook als ’business’ beschouwt, volgt hun doorbraak.

Bom barst

Maar bij de jacht op succes lijdt hun vriendschap schipbreuk. De bom barst als hun manager beslist dat niet de béste zangeres, maar de móóiste de blikvanger moet zijn. Leadzangeres Effie (een rol van Berget Lewis) voelt zich afgedankt. Haar opvolgster, de schoonheid Deena (Pearl Jozefzoon) stemt zwijgend toe met een rol in het middelpunt, want de show must go on...

,,Pas als ze elkaar jaren later weer spreken, begrijpen ze hoe ze door het grote geld en het succes uit elkaar zijn gedreven’’, zegt Pearl Jozefzoon. ,,En dan blijken ze toch weer heel dicht bij elkaar te staan.’’

Frizzle Sizzle

Hoe hou je meidengroep bij elkaar als het succes zich aandient? Hier drie ervaringen uit de Nederlandse praktijk:

De zusjes Laura en Karin Vlasblom vormden van 1985 tot 1989 samen met Mandy Huydts en Marjon Keller de meidengroep Frizzle Sizzle. In 1986 deden ze op blote voeten mee aan het Eurovisie Songfestival met het nummer ’Alles heeft een ritme’. ,,Bij een meidengroep moet je elkaar vooral ruimte geven’’, zegt Marjon Keller. ,,Hou er rekening mee dat bij meiden alles een issue is. Wie trekt welke jurk aan? Wie krijgt de solo? Wie komt er close-up in beeld? En wie doet de interviews? Als je niet uitkijkt is dat allemaal aanleiding voor ruzies. De kunst is om daar de balans in te zoeken en jezelf weg te cijferen.’’ Frizzle Sizzle hield na vijf jaar op te bestaan. ,,We hadden alles eruit gehaald gedaan wat haalbaar was’’, meent Marjon Keller, die nu radiopresentator is. ,,En we waren jong genoeg om ook weer wat nieuws op te pakken.’’

Het trio Luv’ besteeg vanaf 1976 de hitladders met nummers als ’U.O. me’ (Waldolala) en ’Trojan Horse’

Hun platen worden door heel Europa verkocht. De donkerharige Patty Brard, brunette José Hoebee en blondine Marga Scheide waren destijds vanwege hun uiterlijk bij elkaar gezocht door producer Hans van Hemert. ,,Patty Brard kwam eigenlijk bij me solliciteren als secretaresse, Marga Scheide haalde ik uit een modellenboek en José kwam erbij omdat ze goed kon zingen. Achteraf gezien had ik er ook op moeten letten of ze ook qua karakter, opleiding en achtergrond bij elkaar pasten. Want daar ging het mis.’’

Bakken geld

Hij vertelt dat Patty Brard in 1980 bij een concert in Mexico werd ’gestrikt’ door haar latere echtgenoot Carlo Nasi. ,,Die zei dat ze veel te goed was voor zo’n groepje en spiegelde haar een gouden solocarrière in Amerika voor. Dat ze eruit stapte kostte ons bakken geld want er lag net een megacontract met een platenmaatschappij.’’

Dolly Dots

De Dolly Dots (1979-1988) werden gevormd door de zangeressen Ria Brieffies, Angela Groothuizen, Angéla Kramers, Esther Oosterbeek, Patty Zomer en Anita Heilker. Met hits als ’Love me just a little bit more’ en ’Radio’ veroverden ze Europa en Japan. ,,De kunst van een meidengroep is dat je elkaar veel moet gunnen’’, zegt Angéla Kramers. ,,En dat deden wij. We werkten hard, we lachten veel en als de één klaagde pepte de ander haar op.’’’ Dat ze stopten had niks te maken met tanend succes, benadrukt ze. ,,We hadden gewoon geen zin meer. Het was mooi geweest.’’ In 1998 en 2007 kwamen de ’Dots’ terug voor reünieconcerten, maar na het overlijden van Ria Brieffies in 2009 kondigen ze aan dat ze nooit meer als Dolly Dots het podium op gaan. De achterblijvers bleven vriendinnen. ,,Dat we elkaar nog steeds vaak zien, zegt toch genoeg?’’

De musical ’Dreamgirls’ is te zien in theaters door het hele land. www.theaterhits.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.