Toeristen vergapen zich aan Bloemencorso

Nuel Gieles
Haarlem

’Dutch design’, daarmee kan Nederland zich tijdens het zeventigste Bloemencorso van de Bollenstreek mooi profileren.

De vol narcissen, tulpen en geurige hyacinten gestoken bloemenweelde trok veel bekijks zaterdag en zondag, al of niet met een referentie aan het kunsttijdperk dat ooit begon toen Theo van Doesburg in 1917 zijn tijdschrift De Stijl schiep.

De vormgeving is dit jaar stilistisch sterk. Misschien zijn de strakke vormen van De Stijl daar debet aan, wellicht is het de kracht van nieuwe 3D-vormgevingsinzichten. De ‘Mondriaan-Leeuw’ uit Noordwijk gaat zowel in bloemen als in stijl een mooie uitdaging aan. En van ‘Boer & Bont’ kun je ook niet zeggen dat het aan typisch Hollandse vormen ontbreekt. China, Maleisië, elk land vertelt zijn eigen sprookje, daar ontkomt zelfs De Efteling niet aan.

Natuurlijk is het fantastisch dat ons corso vanwege de bloemenpracht wereldwijd aandacht trekt. Dan ben je blij met ‘De stoelendans’ die Holland in De Stijl, Doesburg en Mondriaan indachtig, met dit corso neerzet. Daar komen cultuurliefhebbers op af, uit Haarlem, vanuit heel het land en van ver daarbuiten.

Steeds meer ondernemers in de stad haakten bovendien met hun etalage en voor de deur in bij het bloemenfestijn op wielen dat geparkeerd in de binnenstad van Haarlem zondag veel publiek trok.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.