Aston Martin stopt met Japanse mini Cygnet

Peter Lodewijks

Het klonk allemaal leuk toen de Aston Martin-baby werd aangekondigd. Maar velen krabten zich achter de oren en geloofden eigenlijk niet wat ze hoorden.

Een Aston Martin van nog geen drie meter lang en hoger dan welk eerder model van dit sportwagenmerk dan ook. Dat kon niet waar zijn! Het was wel waar, de Cygnet was eigenlijk niets anders dan een Toyota iQ in een peperduur Aston maatpak.

Waarom deed Aston Martin dit? De gedachte achter de Cygnet was dat het een trendy aanvulling betekende op de sportwagens, als tweede, derde of zelfs vierde wagentje. De echte reden was echter dat het merk zijn totale CO2-uitstoot een flink eind naar beneden wilde brengen. Op termijn moest de Cygnet ongeveer de helft van het totale verkoopvolume gaan uitmaken. Maar dat viel tegen en nu stoppen ze zelfs helemaal met de Cygnet, en er komt voorlopig geen opvolger. Of er moet ooit uit de nieuwe samenwerking met Mercedes nog iets komen als een super-Smart of zo.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.