Theater voor Anne Frank

Impressie van het nieuwe Theater Amsterdam

Hans Visser
Amsterdam

Amsterdam Anne Frank krijgt in Amsterdam haar eigen theater. In april opent daar het nieuwe Theater Amsterdam. Gistermorgen werden de plannen onthuld. De vooralsnog enige voorstelling die daar wordt gespeeld is ’Anne’, geschreven door Jessica Durlacher en Leon de Winter.

Amsterdam Anne Frank krijgt in Amsterdam haar eigen theater. In april opent daar het nieuwe Theater Amsterdam. Gistermorgen werden de plannen onthuld. De vooralsnog enige voorstelling die daar wordt gespeeld is ’Anne’, geschreven door Jessica Durlacher en Leon de Winter.

Nu nog wordt de locatie aan de Danzigerkade beheerst door bedrijven, maar de Amsterdamse wethouder Gehrels verwacht dat dit snel verandert nu ook daar de stad een ander aanzien krijgt. Het theater van architect Dick Vennema met het variabele aantal van 700 tot 1100 stoelen en uitzicht op het IJ, ligt tussen de Amsterdamse stations Centraal en Sloterdijk. De bus hoeft slechts een ’ommetje’ te maken en ook voor het autoverkeer is de plek goed bereikbaar.

Jodenvervolging

Het theaterlstuk ’Anne’ vertelt de geschiedenis van de tiener Anne Frank die tijdens de Tweede Wereldoorlog met haar ouders, haar zuster Margot en een handvol vrienden moest onderduiken om te ontkomen aan de Jodenvervolging. De basis vormt het dagboek dat Anne Frank in die jaren bijhield en dat na de arrestatie van de onderduikers bij toeval werd gevonden. Het boek is inmiddels vertaald in 70 talen en heeft nu een oplage van ruim 30 miljoen exemplaren.

Het theaterproject is een initiatief van het Anne Frank Fonds in Bazel, opgericht door Otto Frank, de vader van Anne. Directeur Yves Gugelman zei gisteren dat al enige tijd werd gezocht naar een nieuw toneelstuk dat het verhaal over de jeugd van dit meisje, haar onderduiktijd, haar ideeën en de jacht op de Joden integer aan een nieuw en vooral jong publiek zou kunnen uitleggen.

Het bestaande stuk van Frances Goodrich en Albert Hackett, bekroond met de Pullitzer Prijs, is nu zowat zestig jaar oud en sluit onvoldoende aan bij nieuwe generaties. De stichting kwam uit bij het Nederlandse schrijversechtpaar De Winter en Durlacher dat de gevolgen van de Holocaust kent uit eigen familiekring.

Dat het opnieuw vertellen van het verhaal geen luxe is, ervoer de schrijfster toen ze met mensen sprak die niet wisten dat de ontduikers toch waren opgepakt en met uitzondering van vader Otto Frank allemaal zijn omgekomen.

Icoon

Ook de beide auteurs noemen dan ook de tijd rijp voor een nieuwe visie op het verhaal. Durlacher: ,,Anne is een icoon dat niet in de tijd versteend mag raken.’’ Toen zij het dagboek na jaren weer ging lezen viel haar op dat Anne Frank, ondanks haar leeftijd, toch al heel goed schreef. Nadat Anne haar dagboek was gaan herschrijven, omdat er na de oorlog wellicht behoefte aan zulke persoonlijke verhalen zou bestaan, was ze weer enorm gegroeid. ,,Daarbij toont ze ook een grote zelfreflectie. Je ziet haar volwassen worden.’’ Ook de ’schrijfster Anne Frank’ zal daarom een rol in het stuk krijgen. ,,Een tragedie die ook troost biedt. Geen educatief stuk.’’

’Soldaat’

Het fonds vroeg Robin de Levita het stuk te produceren. Niet om zijn Broadway-ervaring en Tony-awards, maar omdat zijn ideeën. Hij doet dat samen met het jonge productiebedrijf Imagine Nation dat ook het theater bouwt. ’Creatief compagnons’ zijn regisseur Theu Boermans en diens Nationale Toneel. ,,Met Theu maakte ik ook ’Soldaat van Oranje’.’’

,,Er zijn al eerder theaters gebouwd voor een musical’’, zegt De Levita. ,,Nooit voor een toneelstuk. We moesten nu wel, want Amsterdam heeft geen theater waar je voor onbepaalde tijd één stuk kunt spelen. Toen we daarover zouden praten met wethouder Gehrels dacht ik bij haar ’op de tafel te moeten dansen’, maar ze was al goed op de hoogte. Na een paar minuten uitleg brak ze me af zei: ’We gaan het doen’. In dit theater hebben we de vrijheid om de hele voorstelling creatief naar ons idee te creëren. Ik wil het publiek iets nieuws laten beleven en een emotie meegeven. Daar heeft het publiek na zoveel musicals recht op. Voor het maken van dezelfde soort show hebben ze mij niet nodig.’’

,,Of het gaat lukken? We zijn nieuwsgierig, daarom ondernemen we iets nieuws. Je moet het gewoon proberen. Daar krijg je uiteindelijk nooit spijt van.’’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.