LMI pakt ingeslepen gewoontes aan

Evert Lassche (midden): ,,Kleine veranderingen in de houding van mensen kunnen het verschil maken.’’ Links Gerbrand Smid en rechts Gerard Ansink die door Lassche worden begeleid.© Foto: Peter van Aalst

Roel van Leeuwen

,,De verschillen tussen succesvolle bedrijven en minder succesvolle bedrijven zijn vaak niet zo groot’’, zegt organisatie-ontwikkelaar Evert Lassche. ,,Kleine veranderingen in de houding van mensen kunnen het verschil maken. ,,Het zal je niet lukken om alle gewoontes in een bedrijf te veranderen, maar als je vijf of tien procent bij de kop pakt, kun je al veel bereiken.’’

Stel: een organisatie of bedrijf verkeert financieel in zwaar weer. Een creatieve sessie van het managementteam – in een hutje op de hei – levert een reorganisatieplan op dat zo kan worden uitgevoerd. ’Fout!’, zegt Evert Lassche, directeur van Leaderschip Management Institute Noord-Holland (LMI). ,,Door topdown een plan in de organisatie te droppen, organiseer je tegenstand en verander je het gedrag van je medewerkers niet. Daardoor mislukken reorganisaties.’’

Volgens Lassche kan het tij alleen worden gekeerd als de medewerkers van houding veranderen. ,,Vijfennegentig procent van wat we doen of denken bestaat uit gewoontes en vaak benoemen we alleen de zaken die niet goed gaan. Dat heeft een negatieve invloed op de motivatie van de medewerkers en daarmee op de organisatie.’’

Ook de manier waarop zaken zijn georganiseerd en de wijze waarop er binnen bedrijven wordt gecommuniceerd zijn vaak het resultaat van ingeslepen gewoontes. Lassche: ,,Terwijl de wereld om de bedrijven en organisaties heen wel in een rap tempo verandert. De crux is daar doorheen te breken.’’

Concept

Lassche – die bijna dertig jaar allerlei functies bekleedde bij organisaties in de agrarische sector – maakt hierbij gebruik van ontwikkelmethoden die door het LMI zijn ontwikkeld. ,,LMI is in 1966 opgericht in Amerika door Paul J. Meyer en een aantal andere succesvolle ondernemers. Zij hebben hun kennis en ervaring gebundeld in een concept waarmee wereldwijd vele duizenden klanten worden geholpen. Inmiddels is LMI actief in bijna tachtig landen.’’

Eerste moeten de uitdagingen en doelstellingen op een rij worden gezet. Wil je een verandering te weeg brengen dan moet je beginnen bij de ’voormannen’, stelt Lassche. ,,De manier van communiceren, de cultuur, de systemen, ze komen allemaal bij de top vandaan. Het begint met jezelf goed kennen en jezelf een spiegel voorhouden Ik werk vaak met familiebedrijven. Wat je vaak ziet is dat veel van de kennis en ervaring in de hoofden van de medewerkers zit en niet in de organisatie. Ook zie je dat bedrijven steeds groter worden, maar dat de directeur vaak alle touwtjes in handen houdt. Wat relatief weinig gebeurt, is dat medewerkers ruimte krijgen om zelf te ondernemen.’’

Om veranderingen tot stand te brengen, maakt het LMI gebruik van methoden waarbij de nadruk wordt gelegd op het stellen van doelen, herhaling en het gebruik van meerdere zintuigen. ,,Uit onderzoek blijkt dat als mensen een nieuw idee gepresenteerd krijgen op de traditionele wijze dat 98 procent dit binnen zestien dagen al weer vergeten is. Bij het LMI maken we gebruik van audio en apps en werken we veel met herhalingen. Ook laten we de mensen dingen opschrijven en worden zaken gevisualiseerd. Hierdoor wordt het een persoonlijk proces en veranderen gewoonten.’’

Eenzaam

Lassche en zijn collega’s worden vaak ingeschakeld als de leiding van een bedrijf zich afvraagt welke kant het op moet met bedrijf. ,,Directeur lijkt een leuke baan, maar het is ontzettend eenzaam aan de top. Ze hebben vaak veel behoefte aan een betrouwbare partner die dezelfde taal spreekt en oplossingen aandraagt. We worden er vaak bijgehaald bij bedrijven waar het resultaat achterblijft, maar ook bij bedrijven die beseffen dat je constant scherp moet blijven.’’

In feite draait het altijd om tijd en geld. ,,Tijd kun je omzetten in geld door efficiënter te werken. Van alle activiteiten die in een bedrijf worden uitgevoerd, is ongeveer 20 procent belangrijk. Die zorgt voor 80 procent van het resultaat. Je moet analyseren wat de 20 procent belangrijkste activiteiten zijn en de overige 80 procent moet je schrappen of veranderen.’’

De mensen waarmee Lassche aan de gang gaat, moeten praktische vragen over verschillende levensgebieden. Zo helpt LMI mensen bijvoorbeeld met een ’Wheel of life’ om balans in het leven aan te brengen en te behouden. ,,Onze begeleiding is daarom strikt vertrouwelijk.’’ Mede aan de hand hiervan komen zaken naar voren die worden aangepakt. ,,Het kan zijn dat de verkopen moeten stijgen. In dat geval gaan we ook met het verkoopteam aan de slag. Het is van groot belang dat de mensen zelf geloven in de doelstelling.’’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.