Regietalent Davy Pieters laat niets aan toeval over

Davy Pieters doet uitgebreid vooronderzoek voor de door haar te regisseren voorstellingen. Foto Christina Chouchena

Leontien van Engelen
haarlem

Davy Pieters is een opvallende nieuwe naam in de theaters. Binnenkort zijn twee zeer goed ontvangen voorstellingen van deze jonge regisseur te zien in de Toneelschuur. ’The truth about Kate’ werd geselecteerd voor het Theaterfestival en is op 6 december te zien in Haarlem, drie dagen later gevolgd door ’How did I die’. Haar beeldende voorstellingen kenmerken zich door fysiek spel en een uitgekiende regie.

The truth about Kate gaat over de maakbare wereld en laat zien hoe sterren in de entertainmentwereld met slimme mediastrategieën tot stand komen.

Documentaires

Ze maakte de voorstelling samen met de succesvolle jonge toneelschrijver Jibbe Willems. ,,We hebben veel documentaires bekeken, bijvoorbeeld over Beyoncé en Miley Cirus. Die films zijn volgens een vaste structuur gemaakt. We zien altijd vader en moeder, het kleine stadje waar ze opgroeiden, het drugsgebruik en de emotionele speech na het winnen van een prijs. In The movement over Miley Cirus wordt getoond hoe het Disneymeisje transformeert tot een rebelse stoere celebrity. Doelbewuste keuzes om haar te maken tot wie ze moet zijn. Op basis daarvan hebben Jibbe en ik scènes gemaakt en uiteindelijk hadden we tien uur materiaal. We moesten veel schrappen. Dat is goed.’’

Tragiek

Naomi Velissariou speelt Kate die verstrikt raakt in de nepwerkelijkheid. De tragiek en de leegte van het sterrendom laten in The truth about Kate een bittere indruk achter.

Voor How did I die deed Pieters ook uitgebreid vooronderzoek. Deze vrijwel tekstloze voorstelling is een reconstructie van een moord waarin veel scènes achterstevoren worden gespeeld. Het laat zich bekijken als een studie naar waarheidsvinding. ,,Ik heb met politiemensen en criminologen gesproken over hoe zij te werk gaan bij het vinden van de dader van een moord. Het is fascinerend hoe politiemensen zich altijd open kunnen stellen voor de waarheid. Ook die aardige buurman kan de dader zijn. Altijd alle opties open houden is een zware taak voor politiemensen die natuurlijk ook hun eigen emoties hebben. Dat zij toegeven dat dit heel moeilijk is, trof me wel. Hun taak is waarheidsvinding, maar misschien is het meer waarschijnlijkheidsvinding.’’

Reconstructie

In How did I die zien we drie spelers: het slachtoffer, de dader en de getuige. De soundtrack is heel precies op de bewegingen gemaakt. In de reconstructie wordt het steeds lastiger om te zien wie dader is en wie slachtoffer. De voorstelling is geprezen voor de minutieuze manier waarop Pieters haar spelers regisseert.

Maakbaarheid en geënsceneerde realiteit zijn thema’s die Pieters intrigeren. Voor haar nieuwe voorstelling gaat ze in China kijken hoe nieuwe miljoenensteden uit de grond gestampt worden. ,,Het is fascinerend om te bedenken dat iemand achter een tekentafel eigenlijk jouw leven ontwerpt.’’

Pieters werd geboren in Heemstede en was na het halen van haar diploma te jong voor de toneelacademie. Na een jaartje theaterwetenschappen ging ze alsnog naar Maastricht.

Ze volgde de regieopleiding en kreeg bij haar afstuderen in 2011 de Henriëtte Hustinxprijs. Deze wordt toegekend aan een student die excelleert. De jury roemde haar combinatie van intellect en intuïtie en stelde vast dat zij ons nog gaat verrassen.

Davy Pieters - The truth about Kate 6 december en How did I die op 9 december in de Toneelschuur.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.