VW Golf: trendsetter van 40

De eerste en de nieuwste ’hot hatchback’ Golf GTI. Foto Volkswagen

De VW Golf in zeven generaties: het succesnummer is met zijn tijd meegegaan maar toch ook altijd zichzelf gebleven. Foto Volkswagen

De eerste Golf diesel kwam in 1976. Foto Volkswagen

De eerste Golf. Foto Volkswagen

De eerste Golf. Foto Volkswagen

1 / 5
Peter Lodewijks

De Volkswagen Golf bestaat 40 jaar. De in 1974 geboren hatchback is al die tijd al een succesverhaal en we kunnen hem inmiddels de meest verkochte auto ter wereld noemen. Er gingen er bij VW tot nu toe meer dan 30 miljoen de deur uit.

Er zijn auto’s (met name de Japanse Toyota Corolla) waarvan er nog meer zijn geproduceerd, maar daar betreft het alleen de naam. De vele auto’s die in de loop der jaren onder die ene naam op de markt kwamen verschillen zoveel van elkaar dat er geen sprake meer is van hetzelfde model. Bij de Golf (Rabbit in Amerika) is dat wel het geval. In de afgelopen vier decennia is hij uiteraard behoorlijk met zijn tijd meegegaan, maar in feite is het concept van de huidige zevende generatie nog steeds hetzelfde als bij de lancering in 1974. Wel is de immer populaire gezinshatchback qua formaat in de loop der jaren een hele klasse naar boven opgeschoven. De eerste Golf was net zo groot als de huidige Polo.

Nieuw kleintje

Was de Golf toen de op een na kleinste VW, tegenwoordig is het de op twéé na kleinste, want onder de Polo verscheen de Lupo, die inmiddels heeft plaatsgemaakt voor de Up.

De Golf betekende destijds de redding voor Volkswagen, dat na de Kever dringend een nieuw succesnummer nodig had, maar hij bleek ook gelijk een trendsetter. Volkswagen verruilde de flower power-lijn van de Kever en het VW-busje voor de nieuwe zakelijkheid van de Golf. De aantrekkelijke no nonsense-vorm bleek zo slim bedacht, dat veel concurrenten er brood in zagen. Tegenwoordig heeft vrijwel elk merk een eigen ’Golf-achtige’ in de gelederen. Toen de VW-technici twee jaar na de lancering hun nieuwe aanwinst voorzagen van een injectie-motor, creëerden ze een geheel nieuwe autoklasse, die van de GTI’s, de snelle gezinsauto’s, ofwel de ’hot hatchbacks’. Weer een trendsetter.

Inmiddels is de huidige Golf, de zevende dus, anderhalf jaar na zijn introductie alweer ’miljonair’. Het succesnummer wordt gebouwd in zeven fabrieken op vier continenten: in Puebla (Mexico), Curitiba (Brazilië), Wolfsburg, Zwickau, Osnabrück (Duitsland) en Foshan, Changchun (China). Had de eerste Golf vrijwel geen extra’s aan boord, de nieuwste staat bol van de (elektronische) systemen. Voor de veiligheid maar ook voor het (rij)comfort. Er zijn zeer zuinige Golfs en tevens die op stroom rijden.

Zelfrijdende Golf

En het eind is nog lang niet in zicht. De VW Golf blijft met zijn tijd meegaan en zal dus ook ooit op waterstof lopen. En met andere auto’s praten en uiteindelijk ook geheel zelfstandig rijden. Maar hij zal toch zichzelf blijven. Of, zoals Volkswagen het formuleert: in zijn herkenbare jas zal de Golf zichzelf steeds opnieuw blijven uitvinden.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.