Foute vloer detoneert

De meubels, accessoires en het kleurenpalet die HEMELS by voorstelt voor de woon- en zithoek.

Het ontwerp dat Gaby Fecken van HEMELS by maakte voor de korte wand in de woonmaker van Agnes Boes.

De woonkamer met de nieuwe detonerende grijze plavuizenvloer. (Foto: privébezit)

Doorkijkje vanaf de zithoek naar de open keuken. (Foto: privébezit)

Uitgangspunten: de grijze plavuizen, het schilderij en Marker dracht.

1 / 5
Mirjam van Twisk
Huizen

Haastwerk is er de oorzaak van dat Agnes Boes uit Marken zit opgescheept met een foute vloer. Prachtige plavuizen, daar niet van. Ze zijn echter niet beige met een vleugje grijs, zoals bedoeld, maar grijs met een vleugje beige. Dat kleurverschil gooide roet in het eten, want het grijze vlak detoneert danig bij het meubilair en de open keuken. Wat nu? Boes weet het niet meer.

Als je binnenkomt in de moderne doorzonwoning van Boes op Marken, begrijp je haar probleem direct. De grijze vloer past niet bij de beige keuken, de houten salon- en eettafel, bordeauxrode leren banken, het mahoniehouten dressoir en de roodbruine gordijnen. Het is geen geheel.

Gaby Fecken van HEMELS by vindt het verhaal van Boes zo sneu, dat ze de helpende hand wil bieden om de gewenste eenheid en warmte terug te brengen in het interieur.

Overmacht

De voor de hand liggende vraag moet worden gesteld: waarom heeft Boes vorig jaar ingestemd met een vloer die qua kleur afweek van haar keuze? ,,Dat was overmacht, legt zij uit. ,,Een van mijn verwarmingsradiatoren lekte. Daardoor begon mijn laminaatvloer krom te trekken. Ik moest dus iets anders. Ik besloot die radiatoren te saneren en koos voor vloerverwarming in combinatie met plavuizen. Dat was eind augustus vorig jaar. Toen bleek dat de vloer er zes weken in moest liggen, voordat de verwarming aan kon. Om de kou voor te zijn, had ik dus haast."

Compensatie

Bij levering bleken de plavuizen veel grijzer te zijn dan wat Boes in de winkel had uitgekozen. Het was echter slikken of stikken, want de tijd om ze terug te sturen ontbrak. Van een geschillencommissie kreeg de Markense een financiële compensatie toegewezen, maar dat heeft geen invloed op de vloer. Die ligt er en gaat er niet meer uit.

Dus nu moet de inrichting in bruintinten aangepast worden aan de vloer. Stiekem komt het eigenlijk ook nog wel goed uit, want Boes is wel een beetje uitgekeken op de meeste van haar meubeltjes. Er is dan ook maar weinig dat echt moet blijven in het interieurontwerp dat Gaby gaat maken.

Mooi

Ja de schilderijen, die vindt Boes mooi. En de fijne zwarte luie draaistoel die de Markense zichzelf recent cadeau heeft gedaan, is ook een blijvertje. Oh, en nu ze erover nadenkt, is het antieke kastje waarop de tv staat ook wel handig. Waar moet ze anders met die tv naartoe?

Verder is er maar weinig in haar woonkamer waar Boes echt aan gehecht is. Het kleed, de salontafel, de banken, het dressoir, de eethoek. Ze zal er geen traan om laten. Mits er voor die eettafel, waar ze vaak zit te werken, maar een alternatief komt waaraan ze met tenminste vier mensen kan eten.

Voldoen

Voor de open keuken heeft ze geen nieuwe wensen. De opstelling en de apparatuur voldoen nog goed. ,,Die keuken zit er al sinds 1991 in. Ooit was hij wit, maar tien jaar geleden heb ik ’m beige laten schilderen. Ook dat past niet bij het grijs van de vloer."

Boes mag dan niet precies weten wat ze wel wil, ze is wel duidelijk over wat ze niet wil: geen steigerhout, geen eiken, geen bruin en geen meubels van Ikea. ,,Nee, want die heeft iedereen al. En een inrichting zoals iedereen, wil ik niet."

Schilderij als bindende factor

Op het eerste gezicht zou je zeggen: een eenvoudige klus, deze make-over voor de woonkamer van Agnes Boes. Geen ingrijpende verbouwing, alleen wat andere meubels en nieuwe kleuren. Gaby Fecken van HEMELS by denkt daar anders over. ,,Het was een lastige puzzel, maar ik denk wel dat het is gelukt.''

Als je ergens een geheel van wilt maken, moet je een uitgangspunt hebben. In dit geval is dat het schilderij Van Dongens Rode Hoed, dat een prominente plek in de kamer van Boes heeft. De Markense vindt het mooi en wil het graag behouden voor haar nieuwe woonkamer. De uitgesproken kleuren, met name het rood en de goudbeige achtergrond, laten zich combineren met het grijs van de plavuizen als je ze mengt, zoals dat ook gebeurt in Markerklederdracht. Passend dus als bindende factor.

Vlekken

Voor het ontwerp heeft Gaby de ruimte opgedeeld in drie vlekken: de lange wand waarlangs de zithoek en de eethoek een plekje hebben, de open keuken en de kortere wand waar nu nog een dressoir en een antiek kastje met daarop de tv staan. Op alledrie de vlekken wordt steeds met hetzelfde kleurenpalet van rood, groen, grijs- en beigetinten gewerkt.

Uit de zithoek verdwijnen de twee leren banken. In het ontwerp maken zij plaats voor een luchtig grijs/zwart bankje met gecapitonneerde kussens. Die capitonnering komt terug in een extra grijs/zwarte draaistoel. Deze stoel lijkt op het exemplaar dat Boes recent aanschafte en dat zij graag wil houden. Een simpele kubusachtige glazen salontafel, completeert de zithoek.

Bezoek

Wanneer Boes veel bezoek over de vloer heeft, kan zij het aantal zitplaatsen in de zithoek aanvullen met de rode kuipstoeltjes, die Gaby rond een nieuwe glazen eetkamertafel heeft bedacht. ,,Door gebruik te maken van glazen tafels, houd je het neutraal. Als je kiest voor, bijvoorbeeld, hout voeg je weer extra kleur toe. Met glas blijft het rustig en een geheel.''

Boven de eettafel krijgt een tweede schilderij, met een zwarte basis en vele kleurtjes, een plekje. Het geheel wordt gecompleteerd door rode verlichtingselementen en accessoires in de grijs, groen en roodtinten.

In de keuken beperkt Gaby zich tot een nieuw kleurtje. ,,Ik stel voor om die rood te maken. De royale lichtinval en de lichte vloer voorkomen dat het daar te donker wordt.''

Ereplekje

Langs de korte wand heeft Fecken een op maat gemaakt zwevende kast ontworpen. Daarop is plaats voor de tv en een plant. Erboven heeft het schilderij een ereplekje. ,,Door de kast bij het kleine raam in die wand te laten beginnen en te eindigen precies na het schilderij, wordt het geheel mooi gekaderd. Bovendien blijft er zo ruimte over voor de gordijnen, die ik van plafond tot vloer over de hele breedte van de achtergevel zou willen hangen.''

Voor die gordijnen kiest Fecken een effen satijnachtige stof in licht grijsbeige. En die tint past weer bij de kleur van het behang dat de styliste heeft uitgezocht voor op de lange wand. De overige wanden worden gesausd.

Met haar ontwerp blijft Fecken van het Huizer ontwerpbedrijf HEMELS by net binnen het budget van Boes. ,,Ik ben bewust op zoek gegaan naar niet al te kostbare meubels om de op maat gemaakte kast, het bijzondere behang en de mooie gordijnen mogelijk te maken.''

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.