Haarlem krijgt treinprimeur met nieuw beveiligingssysteem

Jacob van der Meulen
Haarlem

185 jaar nadat de Arend als eerste Nederlandse trein in Haarlem arriveerde staat de stad opnieuw een belangrijke primeur te wachten. Vanaf 2024 wordt in deze regio een revolutionair beveiligingssysteem ingevoerd waarmee treinen veiliger en veel dichter op elkaar kunnen rijden.

De komende jaren wordt het hele Nederlandse spoorwegnet voorzien van een nieuw Europees beveiligingssysteem ERTMS.

Haarlem en de noordelijke Randstad is door het kabinet aangewezen als eerste gebied waar ERTMS wordt aangelegd. In de jaren erna wordt het systeem over de rest van Nederland uitgerold.

Er is veel geld gemoeid met de operatie. In het regeerakkoord is hiervoor ruim 2 miljard euro gereserveerd. Dit is echter niet voldoende om ERTMS in heel Nederland te installeren. Het systeem komt daarom stapsgewijs op steeds meer trajecten.

Dichter bij elkaar

Het internationale systeem moet er voor zorgen dat treinen makkelijker over de grens kunnen en spoorwegmaatschappijen zoals NS en Arriva en infrastructuurbeheerders zoals ProRail voor de spoorbeveiliging bij meerdere leveranciers terecht kunnen. Verder is het systeem veiliger dan het huidige systeem van automatische trein beïnvloeding (ATB).

ERTMS maakt het mogelijk dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Daardoor kunnen er tijdens spitstijden veel meer passagiers worden vervoerd. In het nieuwe systeem wordt niet meer gewerkt met seinen en met vaste blokken tussen de treinen.

In plaats daarvan ziet de machinist op een scherm in de cabine of hij moet stoppen of kan blijven doorrijden. De minimaal benodigde afstand tussen de treinen wordt hierbij dynamisch bepaald aan de hand van de lengte van de treinen en de remeigenschappen.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.