Oogst van Vezet Academy

Ed Brouwer
Warmenhuizen

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima wisten het bedrijf onlangs feilloos te vinden. Het grote publiek weet amper dat Vezet in Warmenhuizen de grootste groente- en fruitverwerker van Europa is. En met 1200 werknemers een hele grote werkgever in Noord-Holland.

Indrukwekkend hoe het in 1914 als Verenigde Zuurkoolfabrieken in Nederland begonnen bedrijf in een eeuw is uitgegroeid, zowel qua oppervlakte en personeelsbestand als qua belang voor de voedselvoorziening in ons land. Grote kans dat u vandaag of morgen een maaltijdsalade, fruitsalade, roerbakmix of verse pizza op tafel zet uit een van de vier fabrieken van Vezet. Elke dag rijden tachtig volle vrachtwagens met 200 verschillende versproducten het land in naar de supermarkten van Albert Heijn.

Tijdens hun bezoek aan het grote complex, waren koning en koningin half september vooral geïnteresseerd in de Vezet Academy. Ze lieten zich uitgebreid door de studenten voorlichten en rondleiden door de fabriek. Vezet heeft altijd veel energie in interne opleidingen gestoken, vertelt HR-manager Ronald Woerden. In 2009 werd daarvoor samen met het Clusius College de Vezet Academy vorm gegeven. Een volwaardige mbo-opleiding, vier dagen werken en een dag naar school, gewoon op het fabriekscomplex in Warmenhuizen.

Operators

Directe aanleiding voor de Vezet Academy vormde het tekort aan operators, machinebedieners. In de hele provincie was daaraan schaarste. Daarbij realiseerde Vezet zich goed dat het bedrijf ten opzichte van andere werkgevers misschien iets minder aantrekkelijk oogde door de natte en koude (6°C) werkomstandigheden.

Het was volgens Woerden beslist een uitdaging om mensen te interesseren om een opleiding van een paar jaar te gaan volgen. Aanvankelijk was nog geprobeerd samen met andere werkgevers een opleidingstraject op te tuigen, maar gaandeweg bleek dat niet ideaal.

Vervolgens is samen met het Clusius College nagedacht over het opzetten van een eigen tweejarige BBL-opleiding (Beroeps Begeleidende Leerweg). Het werd meteen een succes en dankzij de Academy voorziet Vezet nu zelf in z’n broodnodige operators en andere technici - waarvoor ook wordt samengewerkt met ROVC, de grootste technische opleider van het land.

Investering

,,De oprichting van de Vezet Academy is een hele goede keus geweest", concludeert Woerden. Hij vertelt dat nu zo’n zeventig mensen de BBL-opleiding op opleidingsniveau 2 en 3 volgen. De ervaring leert dat deze investering ertoe leidt dat mensen blijven. Nieuw is het zelf-ontwikkelde learning management systeem, waarin competenties (vaardigheden) gekoppeld zijn aan functieprofielen. Werknemers kunnen in de toekomst zien welke kennis een baan vraagt en zichzelf testen.

Moeten ze bijleren, dan kan dat met e-learning, leren via internet. Buiten de Academy om biedt Vezet ook nog tal van andere studiemogelijkheden. Ronald Woerden kijkt eens in zijn computer na wat er nu zoal door zijn collega’s wordt gevolgd: opleidingen technische bedrijfskunde, management, installatietechniek, ICT, HR, supplychain, intern transport, commerciële opleidingen en veiligheidstrainingen.

Flexpool

De instroom van leerlingen is geen probleem. Bij Vezet is een forse flexpool van tijdelijke werknemers die worden gerecruteerd uit het bestand van het Employment Center Vezet van de gezamenlijke uitzendbureaus Adecco, Tempo Team en Randstad. Als een soort talentscouts worden de tijdelijke krachten in hun eerste half jaar bij Vezet beoordeeld op hun potentie om door te groeien. Woerden beklemtoont dat het daarbij zeker niet alleen om jongeren gaat, ook andere leeftijdsgroepen worden meegewogen op hun geschiktheid om binnen het versbedrijf carrière te maken.

Voorop staat dat mensen gemotiveerd zijn. Wie bij Vezet wil blijven werken, moet volgens Woerden een Westfriese aanpakmentaliteit hebben. Omdat er ook ’s avonds en in de weekenden in de fabrieken wordt gewerkt, verdienen de meeste medewerkers doorgaans zeker tien procent boven het cao-loon. Niet verkeerd, maar het bedrijf heeft dan ook al honderd jaar een reputatie als goede baas hoog te houden.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.