Vrienden bouwen duurzame houten motor die op algenolie rijdt [video]

Peter Mooij en Ritsert Mans op de motor die hij voor het algenproject bouwde.© FOTO UNITED PHOTOS / RON PICHEL

Jacob van der Meulen
Haarlem

Aan het eind van het soms hilarische gesprek schiet de eerste zin van Nescio’s novelle Titaantjes door het hoofd. Honderd jaar geleden opende hij het verhaal met: ’Jongens waren we - maar aardige jongens. Al zeg ik ’t zelf.’ Het boek over vrienden met onconventionele idealen lijkt te zijn geschreven voor Peter Mooij en Ritsert Mans.

Haarlemmer Peter Mooij is net vader geworden en naar Zandvoort verhuisd om op loopafstand van de zee te zijn. De bron van zijn wetenschappelijke werk maar vooral ook van zijn plezier: surfen.

Zijn vriend en technische compaan Ritsert Mans uit het Westfriese De Goorn knikt instemmend. ,,Yeah! Dat je uit de natuur een kracht weet te ontwortelen en te verwerken.’’ Twee techneuten zetten zich met kennis en plezier in om het klimaat te helpen redden. De een wist uit algen brandstof te halen. De ander bouwde met natuurlijke materialen een motor die er op rijdt.

Na zijn studie aan de Technische Universiteit Delft deed Peter (32) vier jaar promotieonderzoek naar de vraag hoe je brandstof kunt maken uit algen. Een brandstof uit een natuurlijk product dat de helft van de zuurstof op aarde produceert en waarvan de olie als brandstof volledig CO2-neutraal is.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

,,Ik vind wetenschap leuk maar ik wil mijn kennis wel kunnen toepassen. Daarom besloot ik een boek te schrijven dat voor iedereen leesbaar is (zie kader, red.). Een boek dat iedereen zonder voorkennis kan begrijpen. Ik denk echt dat klimaatverandering het probleem van de komende decennia wordt, vooral omdat we nog niet zo goed weten wat er gaat gebeuren. Er zijn allerlei modellen, bijvoorbeeld dat de zeespiegel hier de komende eeuw 85 centimeter gaat stijgen.’’

,,Maar in het klimaat vindt ook terugkoppeling plaats: bepaalde veranderingen kunnen elkaar versterken. Dat er bijvoorbeeld bij het stijgen van de temperatuur op de polen uit de bodem weer meer broeikasgas ontsnapt, waardoor het nog warmer wordt en er nog meer broeikasgas ontsnapt. We weten niet zo goed hoe die terugkoppelingen werken en wanneer ze aanslaan. Voor de rest ben ik heel positief ingesteld, al is het angstaanjagend dat we iets aan het doen zijn waarvan we eigenlijk niet precies weten wat daar de gevolgen van zijn.’’

Digibeet

Ritsert (29) studeerde ook aan de TU maar werkt vooral met zijn handen. Hij heeft de computer aan de kant geschoven en noemt zich digibeet.

De bouw van de motor op algenolie.© Eigen foto

,,We kennen elkaar nu vier jaar via de surfclub in Delft, waar we beiden studeerden. We zijn met drie andere vrienden toen een surfmuziekfestival begonnen op Ameland. Dat was eigenlijk ook al een soort excuus om ons bezig te houden met duurzame initiatieven. Op een ontspannen manier, zodat we het ook zelf leuk vinden. We hebben tijdens het festival een windmolen gebouwd, een workshop zonnecellen bouwen gegeven en een biogasinstallatie gemaakt. Dat ging heel goed samen. Anderen hebben het festival voortgezet. Peter is verder gegaan met de algen en ik ben allerlei andere dingen gaan doen.’’

,,Toen kregen we enorme zin om samen weer een project aan te pakken. Ik had in mijn hoofd het idee om een motorfiets te maken van natuurlijke materialen. Peter promoveerde en wilde een boek schrijven. We houden allebei heel veel van de natuur en de zee en vragen ons af wat we beter kunnen doen. Maar ik hou ook veel van motorrijden. Een beetje gassen. Het moet allemaal een beetje spannend zijn.’’

Vliegen

De twee vrienden zijn het er over eens dat de klimaatproblemen door de uitstoot van CO2 als gevolg van het gebruik van 100 miljoen vaten fossiele brandstof per dag goed op de kaart zijn gezet door de klassieke milieubeweging.

Ritsert haalt net niet de 80 kilometer per uur op het Zandvoortse strand.© Foto Jesse Kraal Fotografie

Peter: ,,De oplossingen worden nu omarmd door grote bedrijven die er ook geld mee willen verdienen. Dan wordt het echt leuk en interessant. Er wordt steeds meer een prijs aan de CO2-uitstoot gehangen. Het is op langere termijn gewoon voor iedereen beter om nu wat meer te investeren in het klimaat. Voor tachtig euro vliegen naar Barcelona kan gewoon niet. Het kost veel meer dan dat. De resterende kosten worden op een andere manier door de hele samenleving betaald. Als ik mijn gelijk krijg, wordt het vliegen natuurlijk duurder, al hoeven we dan met elkaar minder te investeren in het ophogen van de dijken.’’

De olie in de motor van Ritsert kost zeven euro per liter. Aan de prijs van de algenolie kan zeker nog wat worden gedaan, is de overtuiging van Mooij.

,,Sommige wetenschappers zeggen dat het lager kan, tot twee euro, maar dat zijn berekeningen. Op grote schaal wordt algenolie nog niet geproduceerd. Daar valt nog veel winst in te behalen. Onder de streep blijft staan dat algen zich onderscheiden van fossiele brandstoffen omdat ze CO2-neutraal zijn. Zolang daar geen geen financiële beloning tegenover staat, wordt het wel heel moeilijk. Fossiele olie is er al, algenolie moet nog gemaakt worden.’’

Harken

Er begint zich in de wetenschap een breuk af te tekenen, vertelt Ritsert. ,,Van oudsher was het duidelijk dat je na de studie aan de TU de olie inging. Dan ging je daar even wat jaartjes harken. Het kost je tien jaar van je leven en je relatie, maar daarna ben je financieel wel klaar. Dat systeem is aan het instorten. Een enkeling waagt zich er nog aan, maar de een na de ander krijgt toch wel wat gewetenswroeging en verliest zijn oogkleppen.’’

Peter: ,,Ik kreeg net een mailtje van een studiegenoot die altijd met oude auto’s bezig is en in de olie-industrie werkt. Hij zegt dat hij trots op ons is. Ik citeer: ’Ik hoop dat jullie boek het eind van mijn koninkrijk betekent, maar dan hebben jullie mijn hobby, de liefde voor oude verbrandingsmotoren, wel gered’.’’

De constructie van de motor is geheel in het hoofd van digibeet Ritsert tot stand gekomen. Niet met behulp van computermodellen dus. ,,Dat heb ik gedaan omdat dit project tot de verbeelding moet gaan spreken. Bij elke keuze die ik bij de bouw maakte was steeds de vraag: wat zijn de beste natuurlijke materialen en wat is de vetste optie? Het zit me dwars dat ik er nog niet de honderd kilometer per uur mee bereik. Dat is mijn volgende uitdaging.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.