’Stationsplein opnieuw bestraten’

Oktober 2010, Portugezen leggen het natuursteen op het Stationsplein aan. Bij de aanleg ging veel mis.© Foto United Photos/Koen Suyk

Henk Geist
Haarlem

Het lijkt wel een grindbak, denkt Haarlemmer Stef Pessel elke keer als hij over het rammelende Stationsplein in zijn stad loopt. ,,Ik hou de toestand van de natuurstenen bestrating regelmatig in de gaten. Vanaf het begin erger ik mij al aan het plein.’’

Er is volgens de net gepensioneerde 71-jarige planeconoom maar één oplossing mogelijk: al het natuursteen moet eruit en worden vervangen door een ander materiaal.

Pessel is een van de mensen die reageerden op de oproep in deze krant om oplossingen aan te dragen voor de problemen met het natuursteen op het Stationsplein. Hij kan bogen op jarenlange ervaring met dergelijke projecten, hij was onder meer betrokken bij de plannen voor het stationsgebied in Utrecht en de herinrichting van het Jaarbeursplein aldaar, dat ook door bussen wordt gebruikt. Hij heeft voor Haarlem dan ook een oplossing in petto.

Maar eerst de oorzaken van de huidige ellende, daarover heeft hij heldere opvattingen.

,,De diepere oorzaak ligt bij de gemeente Haarlem zelf. Alle kennis over de infrastructuur moest bij de bezuinigingen de afgelopen jaren de deur uit, je kon deze kennis immers gemakkelijk inhuren. De gemeente had niet onderkend dat je wel kennis in huis moet houden om op een stevige, zakelijke en kundige wijze de regie over een project als dit te voeren. Bij het Stationsplein is alle voorbereiding, zoals tekeningen, berekeningen, aanbesteding etc. uitbesteed. Niemand in de interne organisatie die enige kennis van deze procedure had kon dit begeleiden.’’

Duimstok

Dat er door de gemeente voldoende toezicht is gehouden bij de aanleg van het plein in 2010, zoals verantwoordelijk wethouder Sikkema stelt, trekt hij in twijfel. ,,Het gaat om echt deskundig toezicht, die deskundigen zijn er niet meer bij de gemeente. Iemand had met een duimstok elke dag moeten controleren of de zeer specifieke fundering wel goed werd aangelegd. Ik vertrouw die fundering voor geen meter. Het advies kwam bij aannemer Van der Steen vandaan, maar die is commercieel betrokken, die zit er vooral om geld te verdienen. Als je nu gaat herbestraten zul je eerst die fundering helemaal moeten onderzoeken.’’ Als die moet worden hersteld, zullen de kosten flink oplopen, voorziet Pessel.

Er is ook verzuimd om proefvlakken aan te leggen, stelt Pessel vast. ,,Bij de herinrichting van het Jaarbeursplein is voor een periode van twee jaar een proefvak aangelegd. Daar gaat het dus goed. Het Chinees natuursteen dat in Haarlem is gebruikt, is kwalitatief stukken minder, het natuursteen had uit Portugal moeten komen.’’

Kinderkoppen

Volgens Pessel rest er nu geen andere mogelijkheid dan dit natuursteen weer geheel te verwijderen. ,,Dat zal iedereen toch wel met mij eens zijn. Als je dit gaat herstellen dan zit je jarenlang vast aan hoge onderhoudskosten. Je moet het plein helemaal opnieuw bestraten, dan ben je beter af. Trouwens, ook het verkeerstechnisch ontwerp was ’koekebakkerswerk’, want er is onvoldoende rekening gehouden met de rijstraal van de bussen.’’

De bestaande fundering kan, na controle, behouden blijven, meent Pessel. ,,Dan zijn er twee goede mogelijkheden. Je kunt een nieuwe bestrating maken van gezaagde, dus vlakke kinderkoppen. Deze moeten niet worden gestraat maar worden gezet in de mortel, dat is een methode die ook op de Dam in Amsterdam is toegepast. Deze bestrating is bestand tegen grote mechanische krachten. Die kinderkoppen zouden het mooiste zijn, die zijn niet te evenaren, daarmee maak je echt een plein in de stad. Daar bloeit mijn hart van op.’’

Ook beton is mogelijk, een optie die Sikkema open houdt. ,,Maar dan moet het gaan om betonstenen, ook gezet in de mortel en deze betonstenen moeten voorzien zijn van een slijtlaag van natuursteen. Deze oplossing kan worden bezichtigd bij het vervoersknooppunt Leidschendam. Dat ziet er ook geweldig uit. Wellicht kunnen deze suggesties helpen, maar allereerst zal het probleem in organisatorische zin moeten worden opgelost. Anders ligt een nieuw fiasco op de loer.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.