’Ovaal van Sorrento’

Citroenlikeur kopen? Keuze in overvloed in Sorrento. Foto Holland Media Combinatie

Sorrento ligt ter hoogte van het bij toeristen bekende eilandje Capri. Foto Holland Media Combinatie

Ook citroenen liggen in het centrum in de winkelschappen. Foto Holland Media Combinatie

Stefano Massa, mede-eigenaar/directeur van Villa Massa, heeft zojuist een citroen geplukt. Foto Holland Media Combinatie

Foto ANP

1 / 6
Peter Lodewijks

Limoncello. Ook bij veel Nederlanders komt de Italiaanse likeur deze zomer op de tuintafel, verdwijnt in cocktails, door een gerecht of over het ijs. Een verhaal over het belangrijkste ingrediënt: de citroen alias de ’ovaal van Sorrento’.

Ze bakken de lekkerste pizza’s. Zijn de beste gastheren. Hebben de mooiste baai. Telen er perfecte citroenen. En maken daar de heerlijkste limoncello ter wereld van. Vinden inwoners van Sorrento althans zelf.

De stad aan de Golf van Napels, in de schaduw van de Vesuvius, telt circa 17.000 mensen. Minder dan pakweg Schagen. Maar geldt desondanks als ’limoncellohoofdstad’ van Italië.

,,Dat komt doordat de citroen hier simpelweg het beste leven heeft’’, stelt Gabriele Langella, exportmanager bij Villa Massa, hét bekendste citroenlikeurmerk uit Sorrento.

Vulkanisch

,,De combinatie van vruchtbare, vulkanische grond, zeewind en wijze van verbouwen maakt dat de citroen hier prima gedijt. Vrijwel iedere familie maakt volgens eigen recept limoncello. Dat wordt van moeder op dochter, vader op zoon doorgegeven. Er zijn wel honderden producenten.’’

Een blik in de etalages in de Corso Italia, de belangrijkste winkelstraat in Sorrento, maakt duidelijk dat er inderdaad legio soorten citroenlikeur zijn. In flessen in allerlei formaten en vormen. Tegen uiteenlopende prijzen.

Landgoed

,,Niemand weet wie het voor het eerst heeft gemaakt’’, vertelt Langella. ,,Oorspronkelijk komt de citroen uit India. Zeemannen zouden het tijdens het varen hebben meegenomen vanwege de vitamine C. En ooit hier aan land hebben gebracht.’’

De familie Massa, die sinds 1890 citroenen teelt en limoncello maakt, plukt daar nog de vruchten van. Van een landgoed met zo’n driehonderd citroenbomen verdwijnt jaarlijks een miljoen liter van de likeur naar alle windstreken van de wereld.

Ongeveer 200.000 liter wordt in eigen land afgezet, circa 80.000 liter geëxporteerd naar Nederland.

,,Twee broers hebben in 1990 besloten het product niet langer binnen de familie te houden, maar op de markt te brengen. Een jaar erna is het eerst lokaal, toen nationaal gelanceerd’’, vertelt Langella tijdens een rondleiding in de fabriek. Daar wordt per 2500 kilo citroenen geschild en komen per uur drieduizend flessen citroenlikeur van de lopende band.

,,In Italië werd dat zo’n succes, dat het nu heel Europa door en zelfs naar bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland en Australië gaat. Limoncello van Villa Massa is erkend als aparte dranksoort, net als wijn en bier. Het is te koop in vijftig landen, op alle vijf continenten. Het recept? Dat is en blijft geheim.’’

Walnotenhout

Een tipje van de sluier wordt opgelicht op een van de citroenplantages. Waar de bomen onder tapijten van walnotenhout staan.

,,Dat beschermt de citroenen in de winter tegen vorstschade en in de zomer tegen hitte. Van 1 november tot 31 december wordt niet geplukt, staan de pelmachines stil. Bij lagere temperaturen vult de schil zich met hoge concentraties van de benodigde oliën, om zich te beschermen tegen vijanden. Daaruit wordt limoncello gemaakt.’’

De likeur wordt dus niet gewonnen uit de vrucht zelf, maar uit citroenschil. Na het plukken snijdt de pelmachines de schil in reepjes. Die worden ondergedompeld in een tank met 96 procent alcohol.

Na vier dagen trekken wordt die alcohol uit de schil gefilterd. Pas wanneer er een bestelling binnen is, vindt toevoeging van water en suiker plaats en wordt er gebotteld. ,,Limoncello is puur, er worden geen conserveringsmiddelen toegevoegd. Misschien verklaart dat een deel van het succes.’’

Informatie

Wie naar Sorrento wil, kan vanaf Schiphol met Transavia of KLM naar Napels vliegen en vanaf daar een shuttlebus, trein of draagvleugelboot naar Sorrento pakken. Een vliegreis is te boeken vanaf circa 150 euro, afhankelijk van vertrek- en aankomsttijden en periode. De boot is het snelst, maar het duurst: vanaf een euro of 15. De shuttlebus kost een tientje, de trein 4 euro.

Wie een rondleiding op het landgoed en/of in de fabriek van Villa Massa wil meemaken, moet reserveren via de website (www.villamassa.com). De kosten bedragen 50 euro per persoon bij groepen tot vijf personen voor een bezoek beide locaties en 30 euro bij bezoek aan een van beide locaties. Bij grotere gezelschappen is dat tarief 35 of 25 euro per persoon.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.