’Mystery guests’ voor beter vervoer Connexxion

Arthur de Mijttenaere
Haarlem

Vervolg voorpagina Connexxion verbetert het vervoeraanbod in de regio Haarlem-IJmond. Die harde toezegging doet het vervoersbedrijf, nadat de vervoersopdracht Haarlem-IJmond definitief is binnengehaald bij de provincie Noord-Holland. Een van de troeven om een betere dienstverlening te bereiken, is het inzetten van ’mystery guests’ tijdens de busreizen die onderzoeken of alles op rolletjes verloopt.

Vervoersgedeputeerde Elisabeth Post (VVD) en Connexxion-directeur Eric van Eijndhoven ondertekenden gisteren het contract waardoor de huidige busvervoerder het busvervoer in deze regio mag blijven uitvoeren. Er komt in de periode van september 2017 tot september 2027 een lichte uitbreiding van 6 procent van het aantal dienstregelingsuren. De concessie gaat pas in september in, omdat het Stationsplein in Haarlem eerst moet worden voorzien van een asfaltlaag. De bussen rijden daar nu over een rammelende bestrating.

,,De uitbreiding van de dienstregeling betekent niet dat er meer chauffeurs worden aangenomen’’, aldus Van Eijndhoven. ,,Het gaat vooral om het slimmer en efficiënter inzetten van de bussen en de chauffeurs, waardoor onze dienstverlening toeneemt.’’ Een opvallende uitbreiding van de dienstregeling is wel dat er een nieuwe R-Net-verbinding komt tussen IJmuiden en Haarlem

Bij het gunnen van het contract aan Connexxion was duurzaamheid het belangrijkste criterium. Connexxion gaat daarvoor zestig elektrische bussen aanschaffen. Ook schakelt het busbedrijf over naar bussen die op aardgas rijden en bussen die groene diesel als brandstof hebben. Een noviteit is ook dat de nieuwe bussen zogeheten satelliet gestuurde versnellingsbakken krijgen, die werken op basis van GPS-coördinaten. Hierdoor wordt de uitstoot van schadelijke stoffen ook geminimaliseerd.

Bij de ondertekening van het vervoerscontract, gisteren op het provinciehuis, slaakten gedeputeerde Post en Van Eijndhoven een zucht van verlichting. Na ruim twee jaar is het eindpunt bereikt na een lange periode van procedures voeren. De reden is dat vervoerder Syntus, concurrent van Connexxion voor de opdracht, achter het net viste en daar geen genoegen mee nam. Tot op het laatst heeft Syntus geprobeerd de order via een gerechtelijke procedure toch nog binnen te slepen. De order vertegenwoordigt een omzet van ongeveer driehonderd miljoen euro.

Vertraging

Gedeputeerde Post zei daarover dat aanbestedingen door de provincie in haar ogen te vaak worden vertraagd door dit soort gerechtelijke procedures. ,,Bij de Westfrisiaweg in Noord-Holland hebben we geloof ik wel zes rechtszaken. Misschien dat we de regels voor de aanbesteding scherper kunnen maken, zodat we het geld van de provincie niet aan advocaten hoeven te besteden.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.