’Auto’s weer door de Cronjé’

Haarlem

De Cronjéstraat moet weer worden opengesteld voor auto’s. Ruim 85 procent van de winkeliers in en rond deze winkelstraat is dat van mening. Dat stelt althans ondernemer Martin Hop van Copy Net op basis van een enquête die hij onder zijn collega’s heeft gehouden.

Hop heeft begin februari 134 enquêteformulieren verspreid in de Cronjéstraat. Daarvan heeft hij er inmiddels maar liefst 123 terug. ,,Dat maakt duidelijk dat dit onderwerp hot is en dat er sprake is van een hoge mate van betrokkenheid. Bijna iedereen wil weer auto’s toelaten in de Cronjé, dat kan ik nu met cijfers keihard onderbouwen. De winkeliers, maar ook de consumenten, willen dat die afsluitpalen er weer uitgaan.’’Drie jaar geleden werd de winkelstraat autovrij gemaakt. De klanten konden hun auto parkeren in de Cronjégarage op het Ripperdaterrein. ,,Dat werkt niet’’, stelt Hop vast. ,,Loop eens langs de winkeliers hier, dan hoor je genoeg klachten daarover. Ze zijn er helemaal klaar mee. Die garage ligt te ver weg van de winkels, de klanten hebben daar geen zin in, ze willen niet met zware dingen naar de garage sjouwen. Het jaagt de klanten weg, vooral de ouderen, die slecht ter been zijn. We zijn niet meer bereikbaar. Dat kost ons veel omzet. De meeste winkeliers willen daarom dat die straat weer open gaat.’’ De enquête heeft volgens Hop ook duidelijk gemaakt dat het overgrote deel van de winkeliers kort parkeren in de straat wil toestaan. ,,Dat is goed voor de snelle boodschap, voor de klant die even zijn dingetje wil doen. Je mag dan maximaal een half uur in de straat parkeren, daarna moet je de parkeergarage in. Maar eerst moeten die palen eruit. De uitkomst van de enquête lijkt me een duidelijk signaal voor de winkeliersvereniging, want het bestuur wil dat de straat afgesloten blijft.’’,,De roep om opheffing van de afsluiting klinkt altijd’’, zegt Hans Kroskinski, bestuurslid van de winkeliersvereniging. ,,Maar je moet goed nadenken over de gevolgen. Tachtig procent van het publiek in de Cronjé komt namelijk niet met de auto. Je kunt niet zeggen dat de omzetdaling alleen door de afsluiting komt. We hebben nu een recessie, er zijn elders veel winkels bijgekomen en kopen via internet komt opzetten. De gemeente heeft ook steekjes laten vallen bij het opknappen van de straat, het ziet er nu niet uit zoals was beloofd. Het is bijvoorbeeld onduidelijk waar je mag fietsen. De garage werkt niet omdat de in- en uitgang niet goed is aangegeven, mensen denken dat ze een bouwterrein oprijden. De Kleverlaan wordt nu aangepast, als dat werk klaar is kun je het pas echt meten. Maar als een meerderheid voor het toelaten van auto’s is dan moeten we daarover praten met de politiek, die beslist.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.