Pret met wat minder dikke Kawasaki

Kawasaki Z300

Michiel Snik

Kawasaki gokt met de nieuwe Z300 op die jonge motorrijder van net 20 jaar met een A2 rijbewijs. Maar ook op die (her)opstapper die leuk rond het huis wil spelen. Maar minstens zo interessant is deze Kawa voor sportieve vrouwen.

De Europese importeur van Kawasaki verwacht veel van de sportieve, wat agressief ogende naked Z300. KTM is met de vergelijkbare Duke 390 ook succesvol. Daarvan werden er in Europa het afgelopen jaar 2500 verkocht, waarvan zo'n tien procent in de Benelux. Dat zijn mooie cijfers voor een dergelijke lichte motorfiets. Dat moet bij ons ook kunnen, denken ze bij Kawasaki in Hoofddorp.

De nieuwe Kawasaki is een directe afstammeling van de Ninja 300. Alleen is de Z300 ontdaan van de kuip van de sportieve Ninja. Het frame is in detail aangepast, maar verder is het gewoon de vertrouwde Ninja. Toch maken deze wijzigingen van de Kawasaki een andere motor, zo mocht de pers ervaren in de omgeving van het Spaanse Girona.

Je rekent hier op zon en een lekkere temperatuur. Helaas, serieuze regenbuien veranderen dit keer de prachtige bergwegen langs de kust in verraderlijke modderstromen inclusief stevige keien. Dat is niet ideaal om de Z300 stevig aan de tand te voelen. Want ondanks het feit dat de Z300 slechts 39 pk heeft wat het maximum is voor het kleine A2 rijbewijs, voel je het achterwiel soms naar grip zoeken op het gladde Spaanse asfalt. Dus maar wat vaker de gezellig kleine stadjes opgezocht waar de lichte Z300 je beste vriend is. Moeiteloos laveer je tussen auto's en scootertjes door om als eerste weg te zijn bij de verkeerslichten. Je hoeft niet veel vermogen te hebben om veel lol op een motor te hebben, zo bewijst deze fiets duidelijk.

Extra pk's De naked Z300 is een broertje van de grotere jongens uit deze populaire agressief ogende sportieve Z-familie. De koplamp tekent scherp af als een kat die de aanval zoekt. Nu moet je dat met het beperkte vermogen van deze motor natuurlijk niet overdrijven, maar het smoelt wel goed. Om het goed te laten klinken levert Kawasaki er tegen een meerprijsje een andere slipon-demper van Akrapovic bij. Dat scheelt meteen een paar kilo in het gewicht en levert aan de andere kant wat extra pk's op. In dat pakketje van 500 euro doen ze er ook nog wat meer extra's bij zoals een tankpad en kapje over het duo-zadel waarmee de motor nog sportiever oogt en wielstriping.

Als het even iets droger wordt verrast de Z300 aangenaam. Met speels gemak rijgt de kleine straatvechter de bochten aan elkaar op de Spaanse bergwegen. Wel stevig op toeren houden deze lichte funbike, want de tweepitter presteert onder de 6000 toeren niet heel veel. Als je even de ruimte hebt loopt de Japanner relatief eenvoudig naar de 160 kilometer per uur. Het harde zadel voelt na twee uren stevig werken nog steeds comfortabel aan. En dat in combinatie met de lage zithouding van 785 mm, waardoor je moeiteloos altijd met je voeten aan de grond komt, maakt de Z300 al snel tot je beste vriend.

De analoge toerenteller en een multifunctioneel LCD scherm geven meteen aan wat je graag wilt zien. Voor een motor die 'slechts' 5500 euro kost heb je een prima afgewerkte tweewieler die er goed uit ziet en waarmee je erg veel lol kunt hebben ook al heb je dan geen berg pk's onder je billen. Toch kom je hiermee heel vlot mee in het verkeer en laat de Z300 zich met speels gemak alle kanten op sturen. Op het hoofdkantoor in Hoofddorp zouden ze wel eens gelijk kunnen krijgen met deze motor. Met name vrouwen reageren in ieder geval erg positief.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.