J50 speciaal voor verzamelaars

1 / 2

En zomaar opeens was hij daar, uit het niets: een gloednieuwe Ferrari genaamd ’J50’. Een cadeautje dat het beroemde sportwagenmerk zichzelf geeft ter ere van het feit dat Ferrari al 50 jaar auto’s verkoopt in Japan. Het feestje werd gevierd bij het National Art Center in Tokyo.

We zullen de J50 (Japan 50) waarschijnlijk niet veel tegenkomen in het wild. Er worden namelijk maar tien exemplaren van gebouwd en die gaan alle tien naar belangrijke Ferrari-verzamelaars in Japan.

De J50 kent de 488 Spider als basis, maar is geheel gerestyled. De opvallende lichtunits van het seriemodel zijn vervangen door geknepen lichtstrips en de neus is scherper gemaakt. En profile valt de oplopende deurlijn op, die overgaat in een compleet nieuwe achterzijde. Werkelijk geen enkel carrosseriedeel is hetzelfde gebleven. Dat geldt tevens voor de luchtinlaat in de flank, die veel compacter is. Achter vallen direct de lichtunits op. Ferrari past weer tweemaal twee lampen toe, waar sinds de 458 Spider enkele lichtunits worden gebruikt op de V8-sportwagens.

In tegenstelling tot de Spider heeft de J50 niet het bekende coupécabriolet-dak. De open tweezitter beschikt over twee koolstofvezel dakpanelen, die uitneembaar zijn en achter de stoelen kunnen worden opgeborgen. Achterin huist de 3.9 liter V8-turbomotor. Het blok is voor deze gelegenheid opgevoerd, waardoor de V8 nu zo’n 690 pk levert, een plus van 20 pk.

De J50 is het geesteskind van het team van het Ferrari Styling Centre in Maranello, waar de tien wagens ook gebouwd worden. Het uiterlijk van de J50 wordt door zijn scheppers vergeleken met de open racers uit de jaren vijftig. De zwarte scheidingslijn op de flank is een knipoog naar iconische Ferrari’s als de GTO, F40 en F50. Dit designaccent verandert de perceptie van de heuplijn, waardoor die veel lager dan gebruikelijk komt te liggen.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.