’Familiebedrijf schept band’

’Familiebedrijf schept band’
Madelon ten Hoope en haar man Paul.
Heiloo

Le Nouveau Chef is het merk met bedrijfskleding voor chefs en keukenpersoneel dat haar vader Robert in 1986 oprichtte. Op haar 18e begon Madelon uiteindelijk officieel met werken voor haar vader. En nu op haar 40e werkt ze er nog steeds.

Inmiddels, na een korte uitstap elders, dus als eigenaar samen met man Paul (49). „Ik ben er tussendoor nog wel een tijdje uit geweest”, vertelt ze. „Ik moest even mijn vleugels uitslaan, me ontwikkelen los van mijn familie.”

Toen Madelon en Paul elkaar ontmoetten, begreep hij al snel dat de toekomst van zijn grote liefde in het bedrijf van haar vader lag. Uiteindelijk stapte hij 6,5 jaar geleden ook in het bedrijf, samen met vader Robert bouwden ze Le Nouveau Chef verder uit.

Drie jaar geleden namen hij en Madelon de dagelijkse leiding over van Robert, die inmiddels 68 is. „Hij is nu vliegende keep”, aldus Paul. „Hij heeft ons geholpen met het opzetten van de buitenlandse markt en geeft nog vaak advies. Maar hij kan het goed loslaten en heeft vertrouwen in onze visie.”

Bijspringen

De hele familie woont in Heiloo, waar ook het bedrijf is gevestigd. Dat maakt het makkelijker voor de oprichter om op de hoogte te blijven. „Als we gezellig bij elkaar zijn komt de zaak altijd wel even aan de orde”, zegt Madelon. Haar ouders springen vaak bij in de zorg voor hun twee kleine kinderen. „Dat geeft ons veel vrijheid. Het is echt de ideale situatie, een bedrijf zo versmolten met onze familie. Alles verloopt heel natuurlijk.”

Familiebedrijf

Dat ze een familiebedrijf zijn, legt hun ook zakelijk geen windeieren. „In het buitenland heb je zeker een streepje voor als je een klein familiebedrijf bent”, vertelt Paul. „Robert stelt me daar altijd voor als zijn schoonzoon, niet als directeur. Restaurants zijn natuurlijk ook vaak familiebedrijven. Dat schept een band.”

Keuze van de redactie