New Cool Collective 'altijd te laat of te vroeg'

Nanska van de Laar

,,New Cool Collective is van begin af aan altijd te laat of te vroeg geweest als het om trends ging,’’ zegt percussionist en medeoprichter Frank van Dok van het achtkoppige Nederlandse orkest dat graag zowel met de jazzfans als met de popliefhebbers flirt. ,,Toen we in 1993 begonnen waren we eigenlijk al te laat voor de jazzdance. En hetzelfde gold toen we met drum & bass aan de gang gingen. Maar toen we in 2005 een plaat met drummer Tony Allen maakten waren we de Afrobeat-revival juist weer een paar jaar vóór.’’

Zo is het altijd wat met de band die weliswaar de flamboyante altsaxofonist Benjamin Herman als frontman heeft, maar zich muzikaal vooral onderscheidt door de bezetting: twee percussionisten en een drummer, naast piano, bas, gitaar en slechts twee blazers. Deze week verschijnt het nieuwe – vijftiende! – album, ’Electric monkey sessions’, vernoemd naar de studio in Amsterdam Noord waar het merendeel werd opgenomen. En komende maanden is de groep weer volop op de Nederlandse podia te zien.

Uitgerekend nu de wintermaanden ook klimatologisch definitief hun intrede lijken te doen, komt New Cool Collective wederom met een album vol opvallend tropisch klinkende muziek. ,,Ja, toen we aan deze plaat begonnen waren we geïnspireerd door een album vol psychedelische cumbiamuziek,’’ zegt Frank van Dok.

Peru

,,Uit Peru nota bene, terwijl de cumbia eigenlijk uit Colombia komt. We hadden ook muziek uit Angola gehoord met daarin allerlei andere invloeden die we te gek vonden. Kijk, we gaan niet proberen om bijvoorbeeld echte Cubaanse muziek te spelen. Dat moet je aan de Cubanen overlaten.’’

Benjamin Herman knikt: ,,We hebben met New Cool Collective nooit goed iets kunnen ’nadoen’. Als we in een bepaalde ’stijl’ proberen te spelen levert dat altijd discussies op: Dit klopt niet en dat kopt niet. Ach, toen we met Jules Deelder speelden zei die al: Als het nergens op lijkt, is het goed!’’

’Hollandse meesters’

Vorig jaar vierde New Cool Collective het twintig jarig bestaan. Een orkest dat ooit opgericht werd om de jazz van het stoffige imago te ontdoen en zich sindsdien niets aantrekt van genre-indelingen als jazz, pop of wereldmuziek. Sinds 1997 is er voor speciale gelegenheden ook de met een batterij blazers uitgebreide New Cool Collective Big Band. Die nam samen met Guus Meeuwis onlangs nog het ’polderpop’ coveralbum ’Hollandse meesters’ op, dat al weken hoog in de hitlijsten staat.

De samenstelling is sinds 1993 grotendeels ongewijzigd gebleven, hoewel de groep recent een paar klappen te verwerken kreeg. Peter Brandjes, vele jaren manager van de band, overleed plotseling. En de populaire gitarist Anton Goudsmit vond het welletjes en wilde zich meer op eigen projecten richten.

Moeilijk

,,Het was een moeilijke tijd voor de groep’’, aldus Herman. Maar er werd een nieuwe gitarist gevonden in de persoon van Rory Ronde, die vooralsnog ook nog bij Wouter Hamel en Giovanca speelt. En op ’Electric Monkey Sessions’ is het elan bij New Cool Collective weer volop aanwezig.

,,We hebben net die plaat met Guus Meeuwis gemaakt. Dan vind ik het belangrijk om ook direct weer met een album met eigen nummers te komen’’, zegt Benjamin Herman. ,,Om te laten zien dat wij dat óók zijn.’’

Baobab-muziek

Bij alle inspiratie voor het nieuwe New Cool Collective-album mag vooral Orchestre Baobab niet worden vergeten. Het vermaarde veteranenorkest uit de Senegalese hoofdstad Dakar. Van Dok: ,,We zaten twee jaar geleden in Dakar in een studio op te nemen en vroegen een van die technici of er een kroeg was waar we ’s avonds livemuziek konden horen. ’Ja, daar en daar speelt Baobab.’ We wisten niet wat we hoorden! Zo’n beroemd orkest gewoon in een kleine nachtclub. Toen we er aankwamen zaten er misschien vijftien man. We waren flink aan het Senegalese bier. Een op een gegeven moment vroeg Benjamin, die z’n sax bij zich had, of hij wat mee mocht spelen…’’

,,Haha, ja!’’, valt Herman hem bij ,,Ik was zo bezopen. Ik had het gevoel dat er geen rechte noot uitkwam. Maar volgens de anderen ging het wel. Het mooie van de Baobab-muziek is dat ze in Afrika geen piano’s hebben. Alleen gitaren, waar ze dus ook de pianopartijen op spelen. Dan krijg je een heel vreemd soort ’latin’.’’

Funky

,,De volgende dag speelden wij zelf met New Cool Collective in die club,’’ vervolgt Frank. ,,Als voorprogramma was er een plaatselijke mbalax-band. En al die prachtige vrouwen stonden daarop te dansen. Toen begonnen wij. Hele funky muziek, dachten we. Maar iedereen bleef zitten. Uiteindelijk kwamen er een paar vrouwen naar ons toe en vroegen: Hoe moeten we hier nu op dansen? Haha.’’

Concert

New Cool Collective speelt in o.m.: Studio K, Amsterdam (15/11); Cool, Heerhugowaard (21/11); ; TivoliVredenburg, Utrecht (11/12); De Kelder, Amersfoort (9/1); Patronaat, Haarlem (30/1); Gebr. de Nobel, Leiden (20/2); Melkweg, Amsterdam (28/2).

Zie ook: www.newcoolcollective.com

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.