De zeven zonden door Saskia de Wal weergegeven in culinaire foto's

'Gulzigheid' door Saskia de Wal

Saskia de Wal. Foto United Photos/Toussaint Kluiters

1 / 2
Leontien van Engelen
haarlem

Een van de hoofdthema's van de culinaire fototentoonstelling die Saskia de Wal van komende dinsdag tot eind januari volgend jaar presenteert in Hotel Lion d'Or is 'Zeven zonden'. Hoogmoed, hebzucht, gulzigheid, lust, jaloezie, wraak en luiheid worden al in de zesde eeuw door paus Gregorius I als de zeven hoofdzonden omschreven, ook wel bekend als de zeven ondeugden.

,,Ik wilde met deze serie onderzoeken hoe slecht 'zondigen' nu eigenlijk is. En dat heb ik gevisualiseerd aan de hand van eten en drinken. Liefde en honger zijn twee drijvende krachten achter iedere mens. Er is een tijd geweest dat ik bijna niets at. Tot ik de zuurkool met ananas, een culinair hoogstandje van mijn vader op waarde wist te schatten. Vanaf toen ben ik elke dag van eten gaan genieten. Na mijn zwangerschap woog ik op een moment honderddertig kilo. Toen is bij mij de behoefte ontstaan gezond én lekker te gaan eten. Met plezier!''

Vanitas

De zeven zonden spelen in de kunst al eeuwen met enige regelmaat een hoofdrol. De foto's die Saskia in het hotel aan de Haarlemse Kruisweg laat zien, doen qua enscenering, lichtval en kleurgebruik denken aan zeventiende-eeuwse stillevens en vanitas-schilderijen uit die tijd. Maar de invalshoek die Saskia de Wal is net even anders: ,,Naarmate ik bewuster ging eten, realiseerde ik me dat je dat met al je zintuigen doet. Eten heeft ook vaak iets van een sensuele ervaring. Ik heb veel beelden gemaakt met een associatie naar erotiek. Er mag letterlijk en figuurlijk iets pikants aan zitten.''

Oesterschelp

Dat geldt bijvoorbeeld voor de foto 'Lust', het verlangen om een behoefte te bevredigen. We zien een vrouwenboezem in een donkere jurk met decolleté. Ervoor staat een oesterschelp op tafel. Saskia: ,,Ik heb bewust gekozen voor wat donkerder tinten, omdat er nog al een beladenheid ligt op al die zonden.''

Bij 'Hebzucht' fotografeert de kunstenares die volgend jaar afstudeert aan de Fotoacademie Amsterdam, een tafel met een arsenaal drankflessen, omarmd door een man.

Gulzigheid

Toen Saskia (1980) bezig was met 'Gulzigheid' wilde wat ze oorspronkelijk in haar hoofd had met de schalen fruit en groente aanvankelijk niet lukken. ,,Ik raakte behoorlijk gefrustreerd'', vertelt de food-fotografe. ,,Uit boosheid nam ik een hap uit een vrucht. Nou ja, ik heb uiteindelijk heel wat hapjes uit het fruit genomen. Het stilleven ging op die manier wel een heel eigen leven leiden. Maar 't is wel een manier zoals ík het wilde.''

Eigenheid

Het levert een expositie die getuigt van een grote artistieke eigenheid van deze fotografe uit Nieuwegein. De schemerige omgeving waar een schaal met appels staat, verbeeldt 'Wraak'. Er spreekt een broeierigheid uit, die haast ten overvloede nog geaccentueerd wordt door de hand die boven de schaal enkele vileine druppels uit een pipet knijpt.

'Zeven zonden en meer' is al de vijfentwintigste tentoonstelling in Lion d'Or, sinds er in 2009 foto's van Poppe de Boer te zien waren. Hotelier Fokke Hofman en vaste expositiesamenstelster Mirjam Buys werden op het spoor van Saskia de Wal gezet door John Beeren van restaurant De Bokkedoorns. ,,Haar verbeelding van de zeven zonden greep me direct aan toe ik de foto's zag. Maar bij mij moet eten en drinken aan tafel gebeuren.  In het hotel van Fokke komt dit werk prachtig tot zijn recht', stelt Beeren vast.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.