Mooier met Max

Marja van Spaandonk

Samen met Helena Rubinstein en Elizabeth Arden stond Max Factor aan de wieg van de schoonheidsindustrie zoals we die nu kennen. Als zij er niet geweest waren, zat er nu wellicht geen mascara, oogschaduw, lipstick en foundation in onze make-uptasjes. Maar, terwijl de twee beroemde cosmeticakoninginnen continu met elkaar in de clinch lagen over wie nu eigenlijk de beste, de mooiste en de eerste was, ging Max Factor stilletjes met Hollywood aan de haal en bedacht hij de looks van de grootste sterren van het witte doek.

Maksymillian Factorowicz (1872-1938) werkte als visagist en pruikenmaker voor het theater van de Russiche tsaar toen hij in 1904 met zijn gezin naar St. Louis in Amerika vluchtte. Een paar jaar later verhuisde hij naar Los Angeles om er schmink en pruiken te verkopen aan toneelspelers.

De stomme film was in opkomst en omdat de zware theaterschmink het niet hield onder de hete filmlampen, ontwikkelde Max Factor, zoals hij zich in de VS noemde, in 1914 Flexible Greasepaint, de voorloper van onze huidige foundation. Later kwamen daar oogschaduw en een wenkbrauwpotlood bij die ook flink aftrek vonden bij de gewone vrouwen die natuurlijk dolgraag op de mooie Hollywoodsterren wilden lijken.

Complete cosmeticalijn

Zakenman als hij was, kwam Max Factor in 1920 voor het eerst met een complete cosmeticalijn die alleen voor het grote publiek bestemd was. Deze lijn bestond uit foundation, gezichtspoeder, rouge, oogschaduw, eyeliner, wenkbrauwpotlood, wimpermake-up (de mascararoller zou pas in 1958 door zijn opvolgers worden uitgevonden) en concealer.

Intussen stond hij dag in dag uit op filmsets om de grootste Hollywoodsterren, onder wie Gloria Swanson, Marléne Dietrich, Judy Garland, Jean Harlow, Greta Garbo en Ava Gardner hun iconische glamourlooks te geven.

In zijn laboratorium werkte hij daarnaast ijverig aan zijn uitvindingen. Hij benaderde het vrouwengezicht op wetenschappelijke wijze met een zogenoemde beauty-callibrator, een bizar uitziend werktuig dat op het hoofd geplaatst werd en waarmee hij de contouren en gelaatstrekken mat.

Hij was de eerste die cosmetica afstemde op teint, oog- en haarkleur van zijn klanten en ook degene die het woord ’make-up’ uitvond, een term die tot dan toe niet bestond.

Panchromatic Make-up

Met de komst van de geluidsfilms en de daarbij horende nieuwe filmtechnieken ontwikkelde Max Factor de ’Panchromatic Make-up’, waarvoor hij in 1928 werd bekroond met een Oscar. Ook bedacht hij Lip Pommade, de allereerste lipgloss waardoor de actrices niet steeds hun lippen meer hoefden te bevochtigen om mooier op beeld over te komen.

Toen de Technicolor film zijn intrede deed, creëerde Max Factor zijn legendarische compacte Pancake Make-Up waarmee de huid er op de kleurenfilm fantastisch overkwam. Hollywoodactrices waren er zo laaiend enthousiast over dat ze deze foundation ook in het dagelijkse leven gingen gebruiken.

Het was het eerste product waarmee Max Factor internationaal ging met de reclameslogan: ’You’re not born glamourous. Glamour is something you create.’

Max Factor’s Pancake is een klassieker die nog steeds bestaat en veelvuldig over de hele wereld gebruikt wordt. Max Factor stierf in 1938, waarna zoon Frank, die prompt zijn naam in Max Factor jr. veranderde, het lucratieve bedrijf van zijn vader overnam.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.