Gouden jubileum van een ’lachertje’

Peter Lodewijks

Een halve eeuw geleden stond de eerste Toyota op een Nederlandse autoshow. Er werd toen nog een beetje om gelachen. Wie kon immers vermoeden dat het Japanse automerk ooit de nummer één van de wereld zou worden?

In 1964 stelde Toyota zijn grote Crown limousine voor op de AutoRAI. De bezoekers bekeken hem meewarig lachend. Een auto uit Japan? Dat kon niets worden! Het effect dat een Chinese Dongfeng nu op autoshows heeft.

Inmiddels weten we: het is ietsjes anders gelopen dan verwacht. Inmiddels zijn er alleen in ons land al 1,3 miljoen Toyota’s verkocht. Saillant detail: daarvan rijden er nog 530.000 rond. Dan weet je meteen waarom het lachen de Europese concurrentie in de jaren ’60 en ’70 snel verging. Zo’n Japanner was aardig afgewerkt, redelijk zuinig, zeer betrouwbaar - in die jaren lang niet vanzelfsprekend - en reed comfortabel.

Toyota Corolla

De auto waarmee de opmars écht begon (1966) was de Toyota Corolla. Uitgegroeid tot de meest verkochte auto aller tijden. Uiteraard duurde het best even voor het publiek ’om’ ging, maar naast zijn concurrenten hield Toyota zich moeiteloos staande. Populaire auto’s als de Kever, Kadett, Simca 1000, Renault 4 en bijvoorbeeld de NSU waren nu eenmaal geen wondertjes van vernuft en rijgenoegen. Treffend voorbeeld: in de Kadett A moest je begin jaren ’60 voor 210 gulden de kachel erbij bestellen. Niet zo raar dat de Japanner exotisch compleet leek, met snufjes die je eerder in een Mercedes verwachtte.

Als gezegd zijn er nog ontelbare oudjes volop actief. Op internetfora lees je heldhaftige verhalen van 45 jaar oude Corolla’s die de 500.000 kilometer ruim gepasseerd zijn. ,,De lampjes van dashboard en knipperlichten hebben het 45 jaar volgehouden. Ze werkten nog, maar ze waren bijna niet meer zichtbaar. Ik wilde de motor een opfrisbeurt geven, maar vond een nieuwe in krat voor een paar honderd euro. Die zit er nu in. Op naar een miljoen kilometers!”

Het gouden jubileum vraagt om een hernieuwde kennismaking met zo’n taaie rakker. Het wordt een Starlet, misschien wel de laatste ’klassieke’ Toyota? Hij is nog altijd heel herkenbaar in het verkeer. Er rijden er 33.000 rond, soms met wel 350.000 kilometer ervaring. Onze testbolide heeft de eerbiedwaardige leeftijd van bijna 20 jaar en 110.000 kilometer op de teller. ,,Het is er eentje als de bekende advertentietekst: één voorzichtige eigenaar, altijd onder de carport gestaan en netjes gebruikt,” lacht eigenaresse Elly Doeve. ,,Het is een beetje het tweede autootje voor bij huis, naast mijn Verso S. Hij heeft er trouwens in tijden niet zo mooi bijgestaan, want uiteraard moest hij gepoetst worden voor de foto.”

Het oude baasje ziet er inderdaad puik uit en loopt ook als een tierelier. Bij zo’n reis terug in de tijd merk je wel dat de ontwikkelingen bepaald niet hebben stilgestaan. Hij stuurt, schakelt en remt heel redelijk, maar op de snelweg hou je het met de 1.3 liter Starlet toch maar bij een gangetje van 100 of 110 kilometer per uur. Dan draait het 4-cilindertje nog lekker.

Forse stappen vooruit

Hij brengt je nog steeds prima van A naar B en verrast ons na een paar honderd kilometer met een verbruik van tegen de 15 kilometer op een liter. In de praktijk aardig zuinig dus. Toch hebben zijn moderne nazaten in vrijwel alle opzichten forse stappen vooruit genomen. Je stap over uit een moderne Corsa en opeens vallen in het oude baasje zaken op als de simpele afwerking en platte stoelen, de niet al te geraffineerde vering, een portie extra bandengeluid en het onvermijdelijke piepje en kraakje. Neem het hem eens kwalijk na ruim een ’ton’ aan kilometers.

Inmiddels is Toyota alweer een paar stations verder. Met hun Prius (2000), gevolgd door 23 andere hybride-modellen, is het merk de ’moeder aller hybride-automobielen’ geworden. De geschiedenis herhaalde zich: we keken op de AutoRAI wederom glimlachend naar het aandoenlijke autootje en inmiddels rijden er al bijna zeven miljoen Toyota-hybrides op de wereld rond.

Vast een waarschuwing: we staan wellicht voor een nieuwe mijlpaal. Volgend jaar komt hun eerste auto met brandstofcel, die elektrisch rijdt op waterstofgas. Hij heet Mirai. Beetje een raar ding, maar denk nu twee keer na voor je daarbij meewarig gaat glimlachen…

En nu is het de beurt aan Lexus

Naast hun ’brood en boter modellenlijn’ heeft Toyota het chique broedermerk Lexus. Aanvankelijk vooral voor Amerika. Een kleine tien jaar geleden werd het echter een mondiaal project. Door de recessie en de ramp met de aardbeving en de Fukushima kerncentrale stagneerde de opmars. De toelevering van onderdelen stokte en alles wat werd geëxporteerd moest van overheidswege een veiligheidskeuring ondergaan. Inmiddels rolt de trein weer en noteerde Lexus vorig jaar een verkooprecord van 523.000 auto’s. Projectleider Hiroshi Inoue: ,,In Europa is de groei het snelst: vorig jaar plus 20 procent. We verwachten hier op 50.000 auto’s uit te komen dit jaar. Volgend jaar al 65.000 en op termijn meer dan 100.000.” Reden voor dat optimisme is de lancering van de compleet nieuwe NX 300h, een redelijk compact businessclass suv-model. Een klasse waar Lexus nog niet meedeed. De timing lijkt goed, want het is een van de weinige segmenten van de Europese markt waar stevig groei in zit. Inoue: ,,We verwachten dan ook 85 procent kopers te trekken die niet eerder het merk Lexus reden.”

De NX 300h is - zoals zijn naam al aangeeft - een hybride en is daarom zo ongeveer de zuinigste die je in deze klasse kunt kopen. In theorie kun je 1 op 20 rijden. Nederlandse zakelijke kopers spitsen de oren: dat betekent lagere bijtelling.

Letterlijk en figuurlijk opvallend is de keuze voor een nogal gedurfd hoekig design. Dat spannende ontwerp belooft veel dynamiek, maar in de praktijk is het vooral een fraai afgewerkte, comfortabele en achterin verrassend ruime reisauto. Hij is er vanaf 46 mille.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.