Erg leuk voor masochisten met driftbuien

Peter Lodewijks

Als het om puzzelgames gaat, zijn er twee categorieën. De stijlvolle, intelligente, innovatieve en subtiele puzzelgames en de ’ik haat je, ga dood, ik word gek van je maar ik kan niet stoppen met spelen’-puzzelgames. ’Road not taken’ (een downloadable spel) is een mix van beide en behoort dus eigenlijk tot een subcategorie.

Je bent een tovenaar. Of tenminste: daar lijk je op. Lekker boeiend, verhaal en inhoudelijke randzaken zijn toch ondergeschikt. Je bevindt je in een heel mooi en artistiek vormgegeven dorp waar iedereen z’n kinderen kwijtraakt. Jouw taak is om die telkens weer te vinden. Dat doe je door steeds op een soort schaakbord (gebied van zes bij zeven blokken) allemaal puzzels op te lossen. Op dat ’schaakbord’ bevinden zich agressieve wasberen, hinderlijk in de weg lopende poppetjes (waarvan het jammer is dat ze niet dood kunnen, want zij zorgen voor de meeste frustratie), obstakels als stenen en bloemen en nog meer ongein. Op zo’n ’schaakbord’ ligt meestal ook een kind. De kunst is om die obstakels te omzeilen of te combineren met elkaar, zodat je het kind veilig kunt thuisbrengen. Het spel zit ingenieus in elkaar, ook al word je er soms krankzinnig van. Maar dat laatste maakt het juist verslavend. Op momenten zul je het spel haten en vervloeken, omdat sommige puzzels gewoonweg onmogelijk lijken. En haat zorgt voor woede en die woede is de stimulans om door te spelen. Het voelt wel erg aan als een smartphonespel, maar masochistisch puzzelfanaten met innerlijke behoeftes aan driftbuien zullen hier van smullen.

Game van de Week

Road not taken (Spry Fox), platform: PS4 (ook PC), 3 sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.