Marieke Heebink speelt een bijzondere Medea

Aus Greidanus jr. en Marieke Heebink in ’Medea’.Foto’s Jan Versweyveld

1 / 2
Hanneke van den Berg

Zelfs mensen die amper iets weten van Griekse tragedies kennen haar naam: Medea. Marieke Heebink, een van Nederlands beste actrices, kruipt binnenkort in haar huid, maar dan in een heel bijzondere versie. Gastregisseur bij Toneelgroep Amsterdam, Simon Stone, vervlecht namelijk de klassieke Medea met het waargebeurde verhaal van een Amerikaanse vrouw, die in de jaren negentig haar kinderen ombracht. ,,Ik ben hier zó benieuwd naar. Het is allemaal heel spannend.’’

Simon Stone heeft een bijzondere manier van werken. Hij heeft niet een kant-en-klaar verhaal paraat waar de acteurs hun tanden in moeten zetten, maar praat tijdens de repetities heel veel over het stuk, overlegt, discussieert, schaaft bij, herinterpreteert. ,,Het voelt heel persoonlijk zo, omdat je er zelf als acteur voortdurend bij bent terwijl het verhaal vordert. Het is heel erg leuk om zo te werken’’, zegt Marieke Heebink.

In het klassieke verhaal is Medea een tovenares die haar partner Jason helpt om het Gulden Vlies te veroveren. Daarna laat hij haar in de steek voor de dochter van de koning van Korinthe, waarna Medea op gruwelijke wijze wraak neemt. In deze bewerking van het stuk heeft de succesvolle arts Anna (Marieke Heebink) een mislukte poging gedaan haar echtgenoot Lucas (Aus Greidanus jr.) te vergiftigen.

Ze wordt opgenomen in een inrichting en na haar herstel wil ze haar gezin weer bij elkaar brengen. Al snel blijken haar verwachtingen niet te sporen met die van de mensen om haar heen. Alles wat haar dierbaar is, dreigt ze te verliezen.

Bewerkingen

Er zijn heel veel verschillende bewerkingen van Medea. ,,Ik heb het zelf ook wel eens gespeeld als monoloog, je hebt ’Mama Medea’ en nog veel meer, dus het is niet zo raar dat ook deze versie weer afwijkt van het klassieke verhaal. Blijkbaar leent dit verhaal zich daar heel erg goed voor. Ik vind het heel erg bijzonder dat ik dit nu mag meemaken. Het gebeurt niet zo vaak dat er een stuk ontstaat terwijl je repeteert. Dus elke keer denk je: ’Oh, wat zou er vandaag allemaal weer gebeuren. Dat maakt het elke dag weer heel spannend. Soms zit ik zelfs al stiekem vooruit te lezen omdat ik zo benieuwd ben wat er hierna allemaal weer gebeurt.’’

Stone laat de arts Anna afdalen tot in de diepste krochten van haar ziel. Is dat zwaar om te spelen? ,,Ik zal je eerlijk vertellen dat ik er op dit moment nog heerlijk omheen aan het dansen ben, omdat ik dat inderdaad best wel zwaar vind. Je zoekt, je ontdekt en langzamerhand duik je steeds dieper de kelder in. Maar binnenkort moet het inderdaad maar gebeuren.’’

Wraak

Medea is zo diep gekrenkt door het verraad van haar partner Jason, dat ze op heftige wijze wraak neemt. ,,Ik weet niet of het echt alleen maar wraak is. Wat ik meteen al las in het verhaal, ook in het origineel, is dat ze op een gegeven moment volledig uitgesloten wordt. Jason kiest op een gegeven moment simpelweg voor een beter persoonlijk en economisch belang. En dan zegt hij ook nog tegen haar: ’Dat begrijp jij toch wel?’ Daarbij vergeet hij dat ze zich helemaal aan hem had uitgeleverd en nu met niets staat. Ze handelt uiteindelijk echt niet alleen uit berekening. Het is een optelsom van allerlei dingen die haar zijn aangedaan.’’

Vast gezelschap

Marieke Heebink zit inmiddels ruim twintig jaar bij Toneelgroep Amsterdam. Heeft ze nooit de behoefte om daar uit te breken, om te gaan freelancen? ,,Nee, absoluut niet. In mijn beginjaren heb ik wel een tijd als freelancer gewerkt, maar ik vind mezelf echt een ’lucky devil’ dat ik bij Toneelgroep Amsterdam zit. Als ik zie wat ik hier steeds allemaal te doen krijg, welke mogelijkheden ik hier heb, dat sprokkel je in het vrije circuit nooit bij elkaar. Soms heb ik natuurlijk wel een heel vol jaar en de druk om te presteren is altijd heel hoog. Maar toch is het nooit echt benauwend en vind ik het vooral heel erg fijn.’’

,,Het is gewoon ontzettend prettig om bij een gezelschap te zitten, bij mensen die je goed kent. Ik hou er ook erg van om repertoire te spelen omdat ik zo van mooie taal hou. En bij Toneelgroep Amsterdam willen altijd heel goede gastregisseurs werken. Ik zit dan wel bij een gezelschap, maar de variatie is enorm. Niet alleen door de stukken, maar dus ook omdat ik steeds met andere regisseurs werk. Dat houdt het heel afwisselend en spannend.’’

Theater

Medea. Door Toneelgroep Amsterdam. Regie: Simon Stone. Spel: Marieke Heebink, Aus Greidanus jr., Evgenia Brendes, Fred Goessens, Gaite Jansen, Bart Slegers. Première 13 december. Speellijst: www.tga.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.