Wie is Channel helemaal?

1 / 3
Durk Geertsma

Beroemde merken kunnen een vrij grote bescherming claimen. Aanhaken bij bekende merken is daarom gevaarlijk. Maar als er net iets andere merken gebruikt worden, kom je daar dan mee weg?

Om producten onder de aandacht te brengen van het grote publiek, kan het aantrekkelijk zijn om aan te haken bij de bekendheid van een bestaand merk. Dat geldt voor vrijwel alle producten en zeker ook voor modeartikelen. Echter, als er te nadrukkelijk wordt aangehaakt, bijvoorbeeld in de opdruk van kleding, dan kan dit tot problemen leiden.

Het Franse modehuis Chanel is in 1909 opgericht door Gabrielle Coco Chanel. De eigenzinnige oprichtster kwam niet alleen met een comfortabele kledinglijn voor vrouwen, maar ook direct met een eigen parfum. De historie van het bedrijf kent toppen en dalen, maar het merk is wel uitgegroeid tot een wereldberoemd merk. Met de komst van Carl Lagerfeld als hoofdontwerper (in 1983), zit het merk weer volop in de lift. Het logo van Chanel bestaat uit twee verstrengelde C’s, het monogram van Coco Chanel. Om de rechten goed te beschermen (vooral tegen namaak) is voor zowel het woord CHANEL als het logo van de twee gespiegelde C’s een merkregistratie verricht.

In de zomer van 2012 ontdekt Chanel dat op de website van Glamorous en via haar winkelketen Le Ballon, drie T-shirts worden aangeboden die een inbreuk maken op deze merkrechten. Het eerste T-shirt, heeft als opdruk twee grote cirkels. Dit logo is iets anders dan het merk waar links en rechts nog een opening is.

Op het tweede T-shirt staat een portret van een vrouw die gelijkenis vertoont met Coco Chanel met daaronder ’who the fuck is Channel’ (met dubbel ’n’). Het derde T-shirt heeft een afbeelding van Karl Lagerfeld met om hem heen kleine dubbele ringetjes. De gebruikte opdruk is dus niet exact hetzelfde als de merken van Chanel. Als Chanel een sommatie stuurt om de verkoop te stoppen, weigert Glamorous hieraan gehoor te geven zodat de zaak bij de rechter komt. De rechtbank is heel duidelijk in zijn uitspraak. Chanel is een bekend modemerk en geniet een brede bescherming. De gekruiste cirkels zijn niet exact hetzelfde als het logo van de gespiegelde C’s. Maar de opmaak is verwarringwekkend overeenstemmend. Met name omdat de cirkels onder de armen verdwijnen, zodat ze alsnog lijken op gespiegelde C’s van het beeldmerk van Chanel.

Inbreuk

Ook de andere twee T-shirts zijn een inbreuk. De afbeeldingen van Coco Chanel en Karl Lagerfeld roepen een associatie op met Chanel. Daarnaast stemt het woord CHANNEL (in het onderschrift ’who the fuck is Channel’) in hoge mate visueel, auditief en begripsmatig overeen met CHANEL. Glamorous wil duidelijk aanhaken bij de goede reputatie van Chanel en ongerechtvaardigd voordeel trekken uit het bekende merk. Door de gebruikte tekst wordt tevens ernstig afbreuk gedaan aan de reputatie van het merk. Glamorous wordt met onmiddellijke ingang verboden inbreuk te maken op de rechten van Chanel. Tevens moet zij de winst afdragen, de nog aanwezige kledingstukken vernietigen en Chanel de proceskosten vergoeden (een kleine 15.000 euro). Aanhaken is leuk, maar check wel of er geen inbreuk wordt gemaakt.

(Bij de vorige aflevering van Merk-Waardig is per abuis de naam van mede-auteur Corina Wolfert weggevallen.)

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.